Voertaal Nederlands
Docent Dr. M.M. van Zaanen
ECTS 4
Tentamenvorm Exam (60%), individual assignments (40%)
Recensie (2017-2018)
Wat vond je van het vak?

Ik vond dit vak erg leuk en interessant. De stof sprak mij aan en ik vind dat Menno erg leuk les gaf.

Studielast:

Dit vak was echt prima te doen. Misschien was het voor mij wel wat makkelijker dan anderen, omdat ik het vak erg leuk vond en de stof makkelijk opnam.

Positief:

Erg interessante stof, enthousiaste leraar.

Minder positief:

Ik miste toch wel de uitleg over html. Wij moesten nu alles zelf uitzoeken en dat resulteerde in een hoop lage cijfers voor de gemaakte websites.

Recensie (2017-2018)
Wat vond je van het vak?

Ik vond het een moeilijk, maar toch leuk vak. De stof was erg pittig, omdat het heel abstract was. Ik ben geen bèta-persoon, en daarom was het af en toe lastig om de colleges te volgen. Wel was de docent erg behulpzaam en kon je altijd een vraag stellen. De opdrachten die je voor het vak moet doen zijn wel erg leuk. Een eigen game en HTML- website maken was wel leuk om te doen.

Studielast:

Ik vond de leerstof en de opdrachten goed te doen binnen de tijd die voor het vak stond. Het was echter wel moeilijke stof voor het tentamen vond ik en daarom had ik er ook extra tijd ingestoken. De opdrachten/deadlines zijn makkelijk te halen wanneer je een beetje op tijd begint.

Positief:

De docent vond ik erg aardig. Wanneer je vragen had kon je die altijd stellen. Ook waren de opdrachten leuk om te doen, omdat het iets anders was dan papers schrijven.

Minder positief:

Ik vond het nogal een abstract vak voor een eerste semester van het eerste jaar. Het had ook zomaar een keuzevak kunnen zijn uit hogere jaren. Wanneer de stof je niet ligt, is het wel lastig.

Recensie (2017-2018)
Wat vond je van het vak?

In het begin vond ik dit vak niet zo interessant. Het gaat vooral over hoe computers in elkaar zitten, wat ze kunnen, over veilige communicatie, websites maken en dergelijke. Het was dus best wel technisch allemaal. Na een tijdje kwam er zelfs programmeertaal om de hoek kijken; iets waar ik dus totaal niet bekend mee ben. De docent kon de stof wel op een leuke manier vertellen, dus dat maakte al veel goed.Dit vak gaat over de werking van computers en programmeren. Het was dus redelijk technisch, iets wat ik niet had verwacht bij deze studie. Ik snapte vrij weinig van de colleges, maar gelukkig is Menno van Zaanen wel een erg leuke docent waarvoor je naar de colleges blijft komen.

Studielast:

De studielast voor dit vak ligt vooral aan je voorkennis. Voor mensen die redelijk technisch zijn of bijvoorbeeld al informatica hebben gehad op de middelbare school is deze stof vooral herhaling en is het erg makkelijk. Voor mensen die dit niet zijn, zoals ik, is het vak redelijk moeilijk en lag de studielast vrij hoog.

Positief:

De docent was erg leuk en de opdracht om een HTML-website te maken is erg handig om te leren voor de praktijk.

Minder positief:

Ik vind het raar dat dit een verplicht vak is voor eerstejaars. Dit is een leuk vak voor mensen die zijn geïnteresseerd in programmeren, maar voor anderen is dit vrij saaie en onbegrijpelijke stof. Ook snapte ik het nut van de opdracht met Scratch niet echt. Het lijkt me niet echt een opdracht dat past op universitair niveau.

Recensie (2017-2018)
Wat vond je van het vak?

Ik vond dat FvI interessante maar ook minder interessante onderdelen had. Het vak is zeer geschikt om een inleiding in informatiewetenschappen te krijgen en om te ontdekken of je later tijdens de studie deze kant op wil gaan. Ik persoonlijk merkte echter al snel, dat ik hier niet in wilde verdiepen, omdat ik de heel erg technische onderdelen van het college niet zo boeiend vond.

Studielast:

De studielast was na mijn mening niet heel erg hoog. Het is bij FvI wel belangrijk om steeds naar de colleges te gaan, omdat de informatie puur van de slides soms niet heel duidelijk is.

Positief:

Ik vond het positief dat een onderdeel van FvI HTML was, omdat ik hier al wat ervaring mee had. Daarom kon ik mijn kennis toepassen en nog verder uitbreiden. Ook het programmeren van een spelletje in Scratch vond ik een leuke manier om de basics van programmeren te leren.

Minder positief:

Ik vond het minder positief dat de tentamenstof nogal vaag was. Het is niet voldoende om alleen de informatie van de slides te leren, als je een hoog punt wilt halen. Ook zag ik vaak de samenhang tussen de verschillende onderdelen van het vak niet en snapte niet waarom bepaalde thema’s behandeld werden.

Recensie (2017-2018)
Wat vond je van het vak?

In het begin vond ik dit vak niet zo interessant. Het gaat vooral over hoe computers in elkaar zitten, wat ze kunnen, over veilige communicatie, websites maken en dergelijke. Het was dus best wel technisch allemaal. Na een tijdje kwam er zelfs programmeertaal om de hoek kijken; iets waar ik dus totaal niet bekend mee ben. De docent kon de stof wel op een leuke manier vertellen, dus dat maakte al veel goed.

Studielast:

De studielast was niet heel erg hoog. Ik ben niet naar elk college geweest, maar dat was misschien wel beter geweest. Ik heb best veel tijd besteed aan het voorbereiden van het tentamen, aangezien sommige dingen compleet nieuw voor me waren.  Ik heb drie dagen vooral veel dingen in mijn hoofd gestampt. Het tentamen bestond uit 50 meerkeuzevragen, maar als je een beetje had geleerd was dit prima te doen. Verder hebben we voor deze cursus in groepjes een game gemaakt op het programma Scratch en daar hebben we vervolgens een HTML website over gemaakt. Dat was heel erg leuk om te doen en ik heb daar veel van geleerd.

Positief:

Ik heb in deze cursus veel nieuwe dingen geleerd, zoals de inhoud van een computer, HTML, websites, veilige communicatie, het maken van je eigen game & website, programmeertaal en meer. De docent probeerde goede voorbeelden te geven voor de voor ons moeilijke stof.  Het tentamen was niet moeilijk en het was redelijk makkelijk om dit vak succesvol af te ronden.

Minder positief:

De stof was soms moeilijk en vaag, vooral het gedeelte over programmeren en de opbouw van een computer. Ik had soms geen idee waar we over praatten, maar uiteindelijk is het met wat hulp van anderen duidelijk geworden.

Recensie (2016-2017)
Wat vond je van het vak?

Fundamenten van Informatiewetenschappen was een makkelijk vak. Het was niet vervelend om te volgen, maar echt nuttig was het niet.

Studielast:

De studielast was minimaal. Je moet een een aantal kleine opdrachten maken die niet moeilijk zijn als je de slides goed leest. Voor het tentamen moet je goed leren en dan lukt dat ook.

Positief:

De docent bracht de stof erg leuk en de opdrachten waren ook wel leuk om te doen.

Minder positief:

Ik heb na het volgen van dit vak niet echt het gevoel dat ik veel heb geleerd. Het was heel veel stof, waarvan een deel overlapte met stof van andere vakken.

Recensie (2016-2017)
Wat vond je van het vak?

Ik vond het een interessant vak, ook al heb ik van anderen gehoord dat zij echt het tegenovergestelde vonden. Door dit vak heb ik echter een goede basis gekregen over verschillende onderdelen van de ‘computerwereld’. Dit is mij vooral van pas gekomen bij het vak Basis Programmeren dat ik nu volg, omdat verschillende basisconcepten (zoals loops en conditionals) al duidelijk waren en hierdoor makkelijker waren in gebruik. Toch vond ik dat de stof bij Fundamenten van Informatiewetenschappen soms ietwat breed was. Zo leerden we wat programmeer taal is, hoe een XML-file eruit ziet en over de geschiedenis van de computer. Soms was de samenhang van alle stof dan ook ver te zoeken. Toch vond ik het geen vervelend vak om te volgen, mede omdat de docent de stof goed overbracht en leuke anekdotes wist te vertellen bij de stof.

Studielast:

De studielast vond ik meevallen, het tentamen (en de tentamenstof) was totaal niet diepgaand en hierdoor niet erg moeilijk. De opdrachten die we tussendoor moesten maken waren niet erg veel werk en vaak wel leuk om te doen. De eindopdracht (game + HTML pagina) was enigszins vaag, maar kostte niet veel tijd. Al met al was het de 4 ECTS waard, maar ik had het ook begrepen als dit vak bijvoorbeeld 3 ECTS had gekregen.

Positief:

De enthousiaste docent en dat de stof een basis vormt voor dingen die je nog in je academische carrière kan tegenkomen (programmeren, het schrijven van papers in LATEX, het maken van een bibliografie in EndNote).

Minder positief:

Dat het erg breed was, waardoor er niet echt samenhang was tussen de stof. Maar toch was dit voor dit vak niet per se heel negatief, omdat je op deze manier basiskennis krijgt over verschillende dingen.

0

Start typing and press Enter to search