In Uncategorized

Columns zijn een prachtig iets, je kan het hebben over wat je maar wilt en niemand kan aanstoot aan je nemen – immers; vrijheid van meningsuiting. Ten einde de ietwat abstracte invulling van vorig jaar te compenseren (navelpluis?), wil ik graag een en ander zeggen over het regeerakkoord.

Het regeerakkoord is ambitieus in haar bezuinigingen. Het ligt dan ook voor de hand dat ook de studenten aangepakt worden, wij kunnen namelijk veel te goed rondkomen van het geld wat we van de overheid ‘krijgen’. In het regeerakkoord staat te lezen dat er “aan de student een investering in zijn eigen toekomst gevraagd wordt, in ruil voor veel beter onderwijs.” Concreet houdt dit in dat er een ‘sociaal leenstelsel’ komt, zodat studenten de masterfase kunnen bekostigen – want studiefinanciering voor deze fase wordt integraal afgeschaft.

Daarnaast wil Kabinet Rutte ook afrekenen met campusdino’s, door van deze mastodonten (die wij allen koesteren) een hoger collegegeld te vragen. Van deze oudjes, met toch al beperkte mobiliteit, wordt ook de OVkaart afgepakt en zijn dus volledig aangewezen op hun rollator (die ook niet meer vergoed wordt, maar dat terzijde).

Maar ‘lang aan de studie’, dat zijn wij toch geen van allen? Louter nijvere, ambitieuze studenten voor zover ik kan zien… Tuurlijk, ‘n jaartje uitloop vanwege een bestuursjaar hier, halfjaartje dankzij een verrijkende stage in het buitenland daar: langstuderende, dat betekent vast zo iets als iemand die zes, zeven jaar over zijn studie van vier jaar doet.

Niet dus. Lang studerend, volgens onze vrienden in Den Haag, is iedereen die “langer dan 1 jaar uitlopen in hun studie”. En daar wringt de schoen. Ik snap natuurlijk ook wel dat deze maatregelen gericht zijn op mensen die té lang over hun studie doen. Maar, iedereen die om wat voor reden dan ook een jaar uitloopt, gaat volgens de huidige plannen vanaf 2011 drieduizend euro extra betalen, het minimale collegegeld voor langstuderenden komt dan uit op € 4672,-. Een aardige bom duiten.

Al deze bezuinigen brengen natuurlijk flink wat geld in het laatje. Afschaffing van de OVkaart voor langstuderenden levert een slordige € 30 miljoen, verhoging van het collegegeld voor deze zelfde groep is goed voor € 230 miljoen en afschaffing van de studiefinanciering na de bachelorfase brengt ook nog eens € 110 miljoen op – gerekend over de gehele regeringstermijn.

Deze centen worden deels geherinvesteerd in het onderwijs. Het kabinet geeft aan dat de kwaliteit van het onderwijs omhoog moet en heeft daarom besloten tot bovenstaande bezuinigingen. In het regeerakkoord staat dat als volgt: “de prioriteiten binnen de onderwijsbegroting worden herschikt ten gunste van de kwaliteit van het onderwijs”.

Dit doet mij afvragen wat de prioriteiten van het onderwijs zijn volgens kabinet Rutte. De getroffen maatregelen doen denken aan een onderwijsfabriek als ideaal beeld; zo snel mogelijk academici afleveren. Het is blijkbaar geen prioriteit om studenten naast studeren op andere wijze klaar te stomen voor een baan, door middel van relevante ‘on top off’ stages of andere extra curriculaire activiteiten. Het voordeel van dergelijke activiteiten is dat een student zich verrijkt, het nadeel is dat er (eventuele) studievertraging opgelopen kan worden. Voor deze maatregelen was dat geen probleem, er was voldoende financiële compensatie. Echter, met een verhoging van het collegegeld in het verschiet voorziet een beurs hierin niet meer. Het wordt steeds minder gestimuleerd om activiteiten te ondernemen buiten de studie om.

Deze maatregelen zullen zeker impact hebben op de hoeveelheid studenten die te porren zijn voor een actieve rol binnen sport-, studie- of studentenverenigingen. Studieverenigingen hebben steeds meer moeite om studenten actief te maken voor hun vereniging, ook dankzij het enorme scala aan projecten gericht op excellerende studenten (mensen met overcapaciteit zoals dat dan heet) vanuit de universiteit zelf.

Gelukkig ontspringt Flow deze dans nog steeds en heeft het naast een groeiend ledenaantal een groot en enorm gemotiveerd actief ledenkader. Daaraan zitten allerlei voordelen verbonden – naast commissie ervaring: een geweldig gezellig studententijd!

Toch ben ik benieuwd hoe de beoogde maatregelen van de regering het studentenleven zullen beïnvloeden. Ik wil jullie niet te veel schrik aan jagen; je moet niet vergeten dat dit pas het regeerakkoord is, er staat (nog) niets wettelijk vast. En uiteindelijk zullen we allemaal – óók ik – af moeten studeren!

Ik zie jullie allen graag verschijnen op de aankomende borrel om jullie meningen hierover te peilen. Eén avondje borrelen levert vast geen jaar studievertraging op!

– Rik Wassens, vice-voorzitter Flow 2010-2011