In Uncategorized

Vrouwen nieuwsverslaafd op social media

In een recent verschenen onderzoek naar het gebruik van social media door Europeanen bleek dat Nederlandse vrouwen aan de leiding gaan als het gaat om het volgen van nieuwtjes over merken. Het Europese gemiddelde op dit vlak is 52 %, maar de Hollandse dames blijken veel nieuwsgieriger: 70 % volgt nieuwsfeiten over merken. Ondanks onze grote interesse delen we relatief weinig van al dat nieuws.

Mannen blijken net wat actiever op Twitter dan vrouwen. Bovendien zijn we als Nederlanders wederom koploper op dit medium: 30 % van de Nederlanders twittert. Dat is twee keer zoveel als onze zuiderburen, want daar twittert slechts 14 % van de bevolking. Kijk voor het gehele onderzoek  op de site van porter novelli.

 

Hoe communiceert de consument in 2020

Hoe gaan we over acht jaar om met problemen als privacy en internetveiligheid? Ernst & Young onderzocht het en kwam tot vier scenario’s:

1 Full Speed Ahead

De sector heeft geleerd van de privacyschandalen. Zelfregulering heeft plaatsgevonden. Bovendien is er één uniforme standaard gekomen waardoor alle apparaten naadloos op elkaar aansluiten. De consument bepaalt wie hem wel en niet mag benaderen.

2 Roller Coaster

Vernieuwingen volgen elkaar in een moordend tempo op. Consumenten zijn zeer afhankelijk van het internet geworden. De veiligheid is echter slecht; we worden overal in de gaten gehouden en persoonlijke gegevens worden vrijuit doorgespeeld.

3 Speed limit Control

De overheid heeft ingegrepen na een aantal schandalen. Zware regelgeving heeft het internet veiliger gemaakt, maar staat innovatie in de weg. Diensten zijn veilig, maar duur en niet gebruiksvriendelijk.

4 Gear Down

Er is geen oplossing gekomen voor de problemen omtrent veiligheid op internet. Consumenten hebben zich tegen het web gekeerd. Gevoelige diensten zoals bankieren gebeuren niet meer online. Fysieke winkels en face-to-face communicatie worden geherwaardeerd.

Voor het volledige onderzoek kijk hier.

 

De top 3 schrijversfouten in fictie

Dit zijn de vijf fouten waar de beginnende en slechte fictieschrijvers zich onderscheiden van de goede.

1 Uitroeptekens

In een roman is geen plaats voor uitroeptekens. Een uitroepteken gebruiken in een verhaal is zeggen, niet vertellen.

2 Onvoltooid deelwoord

Ook het gebruik van het onvoltooid deelwoord betekent dat je aan het zeggen bent en geen verhaal vertelt. Lopend, zingend, knippend; schrijf het actief op en het leest prettiger.

3 ‘Was’ en ‘waren’

Door te schrijven “hij was kwaad” hoeft de lezer zich niets voor te stellen. “Hij sloeg hard met zijn vuist op tafel” is veel beeldender en leidt tot dezelfde conclusie.

Voor een uitgebreide top 10 kijk hier.