Voertaal Nederlands
Docent Drs. J.M. van der Loo
ECTS 2
Tentamenvorm 2 papers
Recensie (2017-2018)
Wat vond je van het vak?

Ik vond het vak af en toe best pittig en vooral de grote opdracht met de tweets. Verder was het wel te doen.

Studielast:

Prima. Hoeft voor mij niet te veranderen.

Positief:

De colleges waren alles behalve vervelend om te volgen, leuke lerares.

Minder positief:

De tweede grote opdracht was vrij pittig en veel werk.

Recensie (2017-2018)
Wat vond je van het vak?

Ik vond het vak zeer fijn om te volgen, omdat het veel heeft opgeleverd met betrekking tot mijn schrijfstijl. Het vak heeft me praktische vaardigheden geleerd die bij elke cursus van toepassing zijn en waar je je leven lang profijt van kunt hebben. Doordat het vak aan Methodologie was gekoppeld, kon je zowel een inhoudelijk goed paper schrijven als goed letten op je schrijfstijl. Dankzij het vak heb ik ook meer vertrouwen in het schrijven voor andere vakken gekregen en heb ik de algemene regels van APA geleerd.

Studielast:

Dit vak had een lage studielast, omdat de inhoud van het paper al geschreven moest worden voor Methodologie en je dus zo twee vliegen in een klap sloeg. Daarnaast waren de colleges om de week, waardoor je maar dus de helft van het normale aantal colleges aanwezig hoefde te zijn. De opdrachten tussen de colleges waren ook niet veel werk en daar had je ook twee weken voor om af te ronden.

Positief:

Ik heb veel praktische vaardigheden geleerd die ik meteen kon toepassen op mijn schrijfstijl. Daarnaast kregen we uitgebreide feedback van Janneke van der Loo en gaf dit ook de mogelijkheid om je paper te verbeteren. Janneke gaf daarnaast ook nog algemene feedback en we bespraken veel voorkomende fouten in de klas. Een ander positief punt was dat je zowel bezig was met de inhoud van het paper, dit werd namelijk beoordeeld door de docenten van Methodologie, als met je schrijfstijl, waardoor de opdracht voor mijn gevoel ‘nut’ had.

Minder positief:

Ik vond het minder positief dat er soms miscommunicatie was tussen de twee vakken. Zo wisten we soms nog niet wat het onderwerp inhield, maar moesten we wel al beginnen aan het schrijven van het paper.

Recensie (2017-2018)
Wat vond je van het vak?

Het vak was redelijk makkelijk. Daarnaast vond ik het fijn dat we erg weinig college kregen in dit vak, namelijk maar 1,5 uur om de week.  Janneke van der Loo was een super aardige docent en de colleges vlogen voorbij.

Studielast:

De studielast was beperkt, maar voor dit vak kreeg je dan ook weinig studiepunten. Af en toe moest je een opdracht voorbereiden voor het college, maar dit kostte weinig tijd. De opdrachten die uiteindelijk beoordeeld werden, waren verslagen voor vakken die je toch al moest maken. Dit was dus geen extra studielast.

Positief:

De colleges van dit vak waren niet verplicht en je hoefde voor dit vak niet heel veel te doen. Het was voornamelijk van belang dat de onderzoeksverslagen van Methodologie, die je toch al moest schrijven, van een goed Academisch Nederlands niveau waren.

Minder positief:

Het enige nadeel van dit vak vond ik dat mevrouw van der Loo niet reageerde op e-mails en dat het af en dat er af en toe slecht gecommuniceerd werd over wanneer je precies college had tijdens de mini-colleges.

Recensie (2017-2018)
Wat vond je van het vak?

Ik merkte dat de stap van de middelbare school naar de universiteit best groot was. Er wordt opeens van ons verwacht dat we wetenschappelijke artikelen kunnen lezen/begrijpen en dat we daar de belangrijkste dingen uit kunnen halen. Ook moeten we weten hoe we naar bronnen verwijzen. Bij Academisch Nederlands worden de basisvaardigheden aangeleerd zodat wij wetenschappelijke artikelen kunnen lezen, begrijpen, analyseren en ook zelf kunnen schrijven. Er wordt uitgelegd hoe een goed artikel in elkaar zit, en hoe we bijvoorbeeld in APA stijl refereren aan bronnen. Voor mij was alle informatie nieuw, omdat we op de middelbare school nooit zulke artikelen lazen en ook niet op een speciale manier hoefden te verwijzen naar bronnen.  Ik heb bij deze cursus dus veel geleerd.

Studielast:

De twee opdrachten die we voor dit vak hebben gemaakt, waren gekoppeld aan de cursus Methodologie. We leverden voor beide vakken dezelfde opdracht in, maar bij Academisch Nederlands werd je vooral beoordeeld op je schrijfstijl/structuur, terwijl je bij Methodologie meer werd beoordeeld op de inhoud.  We moesten deze opdrachten sowieso maken, dus de studielast was niet heel groot. Verder vond ik de opdrachten niet heel moeilijk. We moesten zelf twee wetenschappelijke artikelen schrijven van ongeveer 1500 woorden. Ik was er wel een tijdje mee bezig, maar uiteindelijk was ik ook best trots op wat ik had geschreven.

Positief:

Ik vond het heel erg fijn dat deze cursus ons een beetje op weg heeft geholpen om wetenschappelijke artikelen te analyseren/begrijpen. Verder vond ik het fijn dat er werd uitgelegd hoe je in APA stijl refereert, aangezien we dit in meerdere cursussen al hebben toegepast. Verder was de docent (Janneke van der Loo) erg aardig en ze gaf goede feedback. Verder hebben we in deze cursus ook geleerd hoe we peer feedback moeten geven (feedback van studenten op werk van andere student).

Minder positief:

Soms was het wat onduidelijk welke beoordelingscriteria bij Methodologie hoorden en welke bij Academisch Nederlands, maar die onduidelijkheden werden meestal snel opgelost.

Recensie (2016-2017)
Wat vond je van het vak?

De stap van de middelbare school naar de universiteit is vrij groot. Het vak Academisch Nederlands probeert die stap iets kleiner te maken. Je leert hier Academisch schrijven en papers analyseren, dit zorgt voor een basis voor de rest van je studie. Van alle vakken in het eerste semester was deze het nuttigste.

Studielast:

Voor dit vak moet je twee grote opdrachten maken, deze zijn ook voor Methodologie. Als je hier op tijd aan begint is het zeer goed te doen.

Positief:

Je moet verplicht bij de colleges zijn, maar dat is juist fijn. Je kunt hier met al je vragen bij een vriendelijke docente terecht. Ik vond dat erg prettig aangezien je verder alleen maar hoorcolleges krijgt.

Minder positief:

Ons jaar was deel van een onderzoek. De conditie waarin mijn werkgroep zat moest daarvoor hele saaie filmpjes kijken. Dit maakte de verplichte werkcolleges niet erg geliefd.

0

Start typing and press Enter to search