In Uncategorized

Het internet, het biedt ons veel. Te veel volgens sommigen: internet zou zorgen voor de-individualisering. Getekend onze Koningin (kersttoespraak 2009). Twee jaar verder en zelfs een archaïsch instituut als het koningshuis is bezweken voor de verlokkingen van het internet. En hoe: naast een youtube kanaal heeft het koningshuis tegenwoordig ook een twitter account (@KHTweets). Verwacht op deze twee media geen onthullingen van persoonlijke aard te vinden; beide worden beschaafd beheerd door de Rijksvoorlichtingsdienst.

Op de twitter account van het koningshuis staan vrij toonloze updates waar de koningin, of andere leden van het koningshuis, zijn op bepaalde (publieke) momenten. Bij wijze van hoge uitzondering (het was toch Koninginnedag) was er een quote te lezen van Hare Majesteit de Koningin. Van interactie is geen sprake. De beste mannen en vrouwen van het RVD volgen niemand en reageren nooit. Een retweet van een tweet afkomstig van de account van Mark Rutte (ook deze feed wordt beheerd door de RVD) – een account die dus niet gevolgd wordt door @KHTweets – suggereert een tragisch een-tweetje tussen twee ambtenaren van de RVD. Gefeliciteerd.

De overheid gaat, mijns inziens, voorbij aan de bedoeling van social media. Ik suggereer niet dat een hoogwaardigheidsbekleder als onze minister-president of Hare Majesteit de Koningin tijd heeft voor het bijhouden van een account op sociale media – of tijd zou moeten maken. Prima zelfs, dat zij dit uitbesteden aan een persmedewerker – maar dan is het niet aan mij besteed, niet in deze vorm.

Twitter als voorlichtingsmedium. Het kan goed gebruikt worden, zoals recentelijk tijdens de tragiek in Alphen a/d Rijn duidelijk werd. Op een snel medium als twitter worden de kleinste geruchten opgeblazen en overdreven. In tijden van onzekerheid is het handig voor de actieve twitteraar om terug te grijpen op een bron van feiten, in plaats van mee te deinen op de golven van gerucht.

Bij iets wat toch al zo breed uitgelicht wordt in de media als onze minister president en de Koningin, is het niet nodig om ook nog eens met een onpersoonlijke, saaie twitter account uit te pakken om ons mee te verassen. De nieuwslezer heeft méér dan genoeg bronnen om zich in zijn informatiebehoefte te voorzien. Ook op twitter zijn er accounts actief die binnenlandsnieuws twitteren. Een twitter account exclusief voor het koningshuis? Wellicht iets voor de liefhebber.

Op eenzelfde wijze, zegent onze universiteit ons ook met twitter accounts van/voor onze docenten. Deze accounts worden soms beheerd door een onderwijsassistent en soms door de docent zelf. Ik zou de docenten die hun twitter account laten beheren door anderen, graag op het hart drukken het vooral persoonlijk en interactief te houden. Dat maakt social media leuk.

Het is makkelijk vertellen waar ik niet op zit te wachten: ik zit niet te wachten op elke course-update of lokaalwijziging die ik ook op Blackboard een keertje of vijf lees. Ik zit niet te wachten op een digitale reclamezuil. (In de context van de universiteit blijvend, is dit vaak een herhaalde oproep om een enquête in te vullen.)

Er zijn veel twitteraccounts van docenten die leuk zijn om te volgen – Shadid van User Interface Design gebruikt het als didactisch leermiddel – hij geeft updates en feedback via twitter, maar linkt ook naar interessante artikelen of filmpjes.

Als het beheren van een twitter account niet aan je besteedt is, of als je het moet uitbesteden, is twitter wellicht niets voor jou. Alleen de hipheid van dit medium is geen reden om er toch aan te beginnen.

– Rik Wassens (vice-voorzitter Flow 2010-2011