Kun je jezelf even kort voorstellen? Welke studies heb je gevolgd?
Hi! Ik ben Sebastiaan, geboren in 1989, woon (inmiddels) in Den Bosch. Ik ben in 2009 begonnen aan Communicatie- en Informatiewetenschappen. Heb in 2014 de master Business Communication and Digital Media afgerond.

Kun je iets vertellen over het bedrijf waar je nu werkt?
Momenteel werk ik voor Leapp, een bedrijf dat refurbished Apple devices verkoopt. Met iedere generatie nieuwe iPhones, iPads en MacBooks zien we dat de prijs wel omhoog gaat, maar de devices niet heel veel beter, sterker, vernieuwend worden. Daarnaast is de productie van nieuwe devices zeer belastend voor de aarde vanwege alle kostbare grondstoffen die gedolven worden en verwerkt worden in de volgende iPhone. Mensen die deze grondstoffen delven doen dit bovendien vaak onder inhumane omstandigheden.

Leapp geeft Apple devices een tweede leven. Dat doen we door gebruikte devices grondig te controleren, op te knappen waar nodig en voorzien van een schone software installatie weer in de markt te zetten met twee jaar garantie. Zo lost leapp bovengenoemde uitdagingen op. We bieden een voordelig alternatief voor nieuwe Apple devices, waarbij mens en planeet veel minder belast worden.

Hoe ben je er terecht gekomen?
In 2018 werkte ik voor een concurrent van leapp, genaamd SWOOP. Daar ging het niet zo goed en het bedrijf ging failliet. Ik vond mijn werk daar erg leuk en was ook geboeid door de branche en de missie waar we dagelijks aan werkten. Leapp was toevallig op zoek naar iemand met mijn profiel. Voor leapp was het prettig iemand in te lijven die bekend was met de markt en de bijbehorende uitdagingen. Voor mij was het erg tof om datgene waar ik mee bezig was voort te zetten bij een andere speler in dezelfde markt. Een erg goede match dus!

Hoe snel kwam je aan een baan nadat je was afgestudeerd?
Ik ben afgestudeerd in 2014. Dat was qua arbeidsmarkt een andere tijd dan nu, omdat de nasleep van de financiële en eurocrisis maakte dat bedrijven weinig trek hadden om een junior op te leiden. Uiteindelijk ben ik na 3 maanden goed zoeken aan een baan gekomen.

Ik heb direct na het behalen van mijn master overigens nog wel een post-master opleiding van 6 weken gevolgd bij de recruitmenttak van Marketing Intelligence bedrijf Cmotions. Die periode tel ik dus niet mee, omdat ik toen feitelijk niet beschikbaar was voor een baan.

Hoe heb jij tijdens het solliciteren geselecteerd op welk type baan je wilde solliciteren?
Door die post-master opleiding – die ging over data driven online marketing – wist ik dat ik twee dingen erg boeiend vond: web analytics en SEA. Daar heb ik met name naar gezocht, maar ik solliciteerde ook op algemene online marketingfuncties.

Mijn eerste baan was uiteindelijk bij Kras, de touroperator. Daar begon ik als junior SEA-marketeer.

Wat is je functie op dit moment?
E-commerce manager.

Kun je iets vertellen over je dagelijkse werkzaamheden?
In mijn rol ben ik verantwoordelijk voor de online verkopen van leapp. In mijn dagelijkse werk houd ik me voornamelijk bezig met de drie pijlers die leiden tot online succes: hoeveel websiteverkeer we aantrekken (en tegen welke kosten), hoe succesvol bezoekers zijn in het aanschaffen van een product en hoe we dit kunnen verbeteren door de site slimmer in te richten en tot slot welke producten wij op de website tonen. Relevantie en volledigheid van het aanbod spelen bij die laatste pijler een belangrijke rol.

In hoeverre komt/komen je studie(s) terug in je werkzaamheden? Sluit het goed aan?
Wat mij vooral helpt is de wetenschappelijke vorming die ik tijdens mijn studie heb genoten. In de online wereld is een overvloed aan data. Dat zorgt dat je geen excuus meer hebt om je niet te baseren op data bij het maken van beslissingen. De wetenschappelijke methode is zeer geschikt om die data om te zetten in waardevolle informatie waar we voorspellingen mee kunnen doen. Dat helpt ons enorm bij het maken van beslissingen en zorgt dat we onze beperkte resources in tijd en geld optimaal kunnen inzetten.

Inhoudelijk is online marketing voor een groot deel persuasieve communicatie. Ook daar zie ik overlap met de inhoud van mijn studie.