Wie ben je?
Ik ben Rebecca, 4e jaars CIW’er. Sinds mijn eerste jaar ben ik actief lid bij Flow en heb tot nu toe in de Eerstejaars-, Intro-, Promo- en Formele activiteiten commissie gezeten. In februari 2017 ben ik begonnen aan mijn master Bedrijfscommunicatie en Digitale Media.

Waar heb je stage gelopen?
Ik heb stage gelopen op de communicatie en Pr-afdeling bij het Orkest van de Koninklijke Luchtmacht op vliegbasis Gilze-Rijen. Dit maakt deel uit van een veel grootschaliger ‘bedrijf’: Defensie. De meeste mensen vonden het spannend klinken als ik vertelde dat op zo’n zwaarbeveiligde vliegbasis tussen de gevechtsvliegtuigen aan het werk was. Ik werd helemaal gescreend en kreeg een defensie-pasje om toegang te krijgen op militaire terreinen. Als onderdeel van het Orkest van de Koninklijke Luchtmacht kreeg ik de opdracht om binnen een maand alle aankleding te verzorgen voor de nieuwe concertreeks. Dit bestond onder andere uit het ontwerpen van programmaboekjes (design, afbeeldingen, tekst en opmaak), beach flags, posters, het schrijven van brand stories en het promoten van de concertreeks via Facebook. Hiervoor werd ik rechtstreeks in contact gezet met de grafisch designer en de drukker van defensie. Ik kreeg alle verantwoordelijkheid en vertrouwen van de rest van de staff bij het orkest en dat voelde ontzettend goed! Ik ben meegegaan naar vier concerten om zelf te kunnen zien hoe het publiek reageerde op de aankleding en kon met deze feedback alles nog wat finetunen. Na deze opdracht heb ik teksten herschreven die zijn gepubliceerd op (defensie) websites en heb ik een kleine kerst-concertreeks en kerstborrel georganiseerd (uitnodigingen en programmaboekjes ontworpen en geschreven, catering, inrichting en aankleding van de kerstborrel).

Hoe lang heb je stage gelopen en hoeveel uur in de week?
Ik heb ruim drie maanden stagegelopen voor drie tot vier dagen in de week. Dan was ik om 8.15 aanwezig en ging ik meestal naar huis rond 16.30. Ik werd erg gestimuleerd om tussendoor aan mijn scriptie te werken en kreeg volledige begrip wanneer ik op een stagedag toch naar de universiteit ging voor een scriptiemeeting.

Hoe ben je er terecht gekomen? Wat moest je er voor kunnen?
Mijn vader werkt als kolonel bij het Ministerie van Defensie in Den Haag. Hij heeft F-16 gevlogen en daardoor kwam ik vaak in aanraking met defensie. Toen ik hem vroeg of hij iets voor me wist heeft hij me een paar telefoonnummers gegeven en ben ik in het rond gaan bellen zonder dat ik ergens een vacature zag staan. Het Luchtmacht Orkest zocht op dat moment toevallig een stagiaire en ik mocht diezelfde week op gesprek komen. De week erna ben ik gelijk aan de slag gegaan! Ze zochten iemand met een affectie voor branding & exposure, iemand met verstand van digitale media, het schrijven van (korte) pakkende teksten en minimale verstand van photoshop. Aangezien dit orkest voornamelijk jazz en popmuziek speelt zochten ze iemand die het orkest ‘jonger’ zou kunnen maken. Ook wilden ze iemand hebben die zelfstandig kan werken en die ze verantwoordelijkheid kunnen geven.

Waarom wilde je stage lopen?
Ik wilde stage lopen omdat ik dit semester alleen mijn scriptie aan het schrijven was en slechts een uur per week een bijeenkomst had op de universiteit. Ik wilde graag ervaring opdoen in de praktijk op mijn vakgebied en een mooie aanvulling op mijn CV hebben als ik klaar zou zijn met mijn studie.

Wat heb je precies gedaan en geleerd op je stage?
Ik heb geleerd vertrouwen te hebben in mijn eigen ideeën, zelfstandig werken, brand stories schrijven, out of the box denken (ik heb driedelige, ronde programmaboekjes ontworpen), niet bang zijn om onbekende mensen professioneel te benaderen.

Heb je studievertraging opgelopen?
Ik heb geen studievertraging opgelopen doordat ik stageliep, maar mijn stage was een soort opvulling van mijn studievertraging.

Kreeg je een stagevergoeding?
Ik kreeg een stagevergoeding van €23 per dag.