Click on the course you want to see reviews of.

Klik op het vak waarvan je de cursusevaluatie wilt lezen.

Voertaal Nederlands
Docent Drs. J.M. van der Loo
ECTS 2
Tentamenvorm 2 papers
Recensie (2019-2020)
Wat vond je van het vak?
Het van Academisch Nederlands vond ik een erg fijn vak om te hebben in het eerste semester van het eerste jaar. De overgang van de middelbare school naar de universiteit is voor veel mensen best groot en er veranderen erg veel dingen.
Een van die dingen is dat ze van je verwachten dat je academisch kunt schrijven. Bij dit vak helpen ze je goed op weg met tips, handige links en heel veel feedback. Niet alleen voor dit vak, dat samenwerkt met het vak Practicum Survey and Interview, zorgt het dat je beter academisch schrijft. Voor elk ander vak wat je hierna nog volgt op de universiteit, is dit de basis van je schrijfvaardigheid.
Studielast
Doordat het een samenwerking was met een ander vak, en ze samen 6 ECT waren, leek de studielast soms erg hoog. Aan de andere kant werd de last over de vakken goed verdeeld. Het was duidelijk wat er van ons verwacht werd en er waren veel kleine deadlines om te voorkomen dat we te laat zouden beginnen met het eindproject. Dit hielp voor mij heel erg om de studielast goed te verdelen.
Positieve punten
Het is heel erg prettig om dit vak aan het begin van je universiteitsloopbaan te krijgen, omdat je er in elk ander vak iets aan hebt.
De docent is ook vriendelijk en overzichtelijk, ze staat open voor vragen en doordat er kleine werkgroepen zijn is daar ook altijd tijd voor.
Minder positieve punten
Soms werd je heel goed begeleid en was alles duidelijk, maar af en toe was het juist erg onduidelijk dat er twee vakken samenwerkten.
Recensie (2017-2018)
Wat vond je van het vak?
Ik vond het vak af en toe best pittig en vooral de grote opdracht met de tweets. Verder was het wel te doen.
Studielast:
Prima. Hoeft voor mij niet te veranderen.
Positief:
De colleges waren alles behalve vervelend om te volgen, leuke lerares.
Minder positief:
De tweede grote opdracht was vrij pittig en veel werk.
Voertaal Nederlands
Docent Prof. dr. J. Schaafsma
ECTS 6
Tentamenvorm Schriftelijk tentamen, individueel paper
Recensie (2018-2019)
Wat vond je van het vak?

Communicatie in Organisaties vond ik het interessantste vak van het eerste semester. Mevrouw Schaafsma legt alles heel duidelijk uit en beantwoord alle vragen. Je mag geen laptop of mobieltjes gebruiken in haar colleges, maar dit vond ik zelf erg fijn. Door alles op papier te schrijven onthoud je het beter en is je aandacht beter bij de stof.

Studielast:

De studielast voor het tentamen is prima, als je gewoon de stof leert haal je het makkelijk. De studielast voor de paper is een stuk meer, omdat het van hele hoge kwaliteit moet zijn. Misschien zelfs té hoog voor een eerstejaars student. Je moet er gewoon even goed voor gaan zitten en vooral op tijd beginnen.

Positief:

Hele interessante colleges, de docent staat open voor vragen en weet waar ze het over heeft.

Minder positief:

De paper, dat is het onderdeel waar veel mensen op onderuit gaan en daardoor het vak opnieuw moeten volgen. Dat komt ook omdat je het paper niet kan herkansen en je bij een onvoldoende niet eens het tentamen mag maken.

Recensie (2017-2018)
Wat vond je van het vak?

Ik vond het een leuk vak met erg interessante stof. Het niveau van het paper was alleen te moeilijk voor een eerstejaars student naar mijn mening.

Studielast:

De studielast was overal het algemeen prima, alleen voor het paper was erg veel tijd en energie nodig.

Positief:

De stof was erg interessant, de colleges zijn in ieder geval niet saai.

Minder positief:

Het verwachte niveau is bij het paper veel te hoog voor een eerstejaars student. Je leert in het eerste semester van je eerste jaar net hoe je papers moet gaan schrijven en je krijgt meteen al het moeilijkste paper van de hele bachelor. Beetje krom vind ik

Recensie (2017-2018)
Wat vond je van het vak?

Ik vind het een boeiend vak. De stof was heel erg interessant. Je moet wel je schouders eronder zetten, omdat het wel een moeilijk vak is. Ook weet de docent waar ze over praat en dat is erg fijn.

Studielast:

Ik vond het wel meevallen. Omdat de stof goed wordt uitgelegd is het tentamen goed te leren. Het paper is wel een pittige opgave, maar ook goed te doen binnen de uren die je hebt.

Positief:

De uitleg van de docent en de stof is erg interessant.

Minder positief:

Je moet alles met de hand schrijven, wat soms best wel veel is. Je mag geen elektronische spullen gebruiken tijdens het college. Dit is niet altijd fijn, maar wel goed voor je aandacht voor het college.
Daarnaast vond ik de werkcolleges over schrijfvaardigheid niet heel erg nuttig.

Recensie (2017-2018)
Wat vond je van het vak?

Ik vond CiO het meest interessante vak uit het 1e semester, omdat er veel verschillende thema’s en theorieën in de colleges behandeld werden. Mevrouw Schaafsma presenteerde de colleges op een heel boeiende manier. Ook was het altijd welkom om tijdens de colleges vragen te stellen, die mevrouw Schaafsma steeds heel duidelijk kon beantwoorden.

Studielast:

Ik vond de studielast niet te hoog, ook al werden er hoge eisen aan het paper gesteld. Als je voor een goede eerste versie van het paper zorgt en de feedback nauwkeurig verwerkt, is het paper echter wel te halen. Daarnaast was ook het tentamen binnen een tot twee weken goed voor te bereiden. Ik vond het wel belangrijk om tijdens de colleges steeds aantekeningen te maken en de colleges achteraf meteen bij te werken.

Positief:

Ik vond mevrouw Schaafsma een hele goede docent, die duidelijk heel veel kennis over haar vak heeft. Ook vond ik het goed, dat mevrouw Schaafsma in het eerste college heel duidelijk alle eisen heeft gepresenteerd aan die je voor dit vak moet voldoen. Als je er goed op let dat je aan al deze eisen voldoet, is het vak in één jaar te halen.

Minder positief:

Ik vond het minder positief dat we tijdens het college geen laptops en andere technische hulpmiddelen mochten gebruiken. Toch vind ik dat mevrouw Schaafsma gelijk heeft, dat je de stof beter verwerkt als je de aantekeningen op papier maakt.

Recensie (2017-2018)
Wat vond je van het vak?

Het vak zelf vond ik erg interessant en ik vond dat mevrouw Schaafsma op zeer boeiende wijze kon vertellen. Hoewel dit college erg lang duurde (3 uur op woensdagavond),  was er voor mij nooit een moment van verveling tijdens haar colleges.

Studielast:

De studielast viel op zich mee. Het enige was nogal heftig was, was het paper waar je verplicht een 6 of hoger voor moest halen om te kunnen deelnemen aan het tentamen. De paper moest aan strenge eisen voldoen en zowel mevrouw Schaafsma als de andere beoordelaars nemen niet gauw genoegen met je werk. Echter, als je alle feedback goed verwerkt en je steekt er genoeg tijd in is deze paper niet onmogelijk om te halen. Voor het tentamen was de stof erg veel, maar er werden op het tentamen geen heel gedetailleerde vragen gesteld, waardoor deze goed te doen was.

Positief:

Ik vond de lesstof ontzettend interessant en ik vond dat mevrouw Schaafsma alles op een leuke wijze kon vertellen. Daarnaast ben ik blij dat ik zoveel moeite heb moeten steken in mijn paper, omdat schrijfopdrachten van andere vakken me nu veel makkelijker af gaan.

Minder positief:

Ik vond het vervelend dat je tijdens CIO geen laptop mocht gebruiken om aantekeningen te maken, omdat je zoveel aantekeningen moest maken dat je handen gewoon zeer gingen doen van het schrijven. Echter, hierdoor heb ik wel veel van de stof onthouden, wat het leren voor het tentamen makkelijker maakte.

Recensie (2017-2018)
Wat vond je van het vak?

Communicatie in Organisaties is een divers en daardoor ook interessant vak. Elke week wordt er een ander onderwerp behandeld, en dat zorgt er ook voor dat de stof niet gaat vervelen. Juliette Schaafsma is echter wel een veeleisende docent. Ze vraagt je volledige aandacht tijdens colleges en bij het nakijken van het paper zal ze niet mild zijn. Dit zorgt er wel voor dat je aan het einde van het vak daadwerkelijk de stof beheerst. Al met al vond ik CiO het leukste vak uit mijn eerste jaar.

Studielast:

De studielast voor dit vak ligt hoger dan bij andere eerstejaars vakken. Er gaat veel tijd en energie zitten in het schrijven van de paper, die met een 6 of hoger beoordeeld moet worden om door te mogen gaan met het vak. Wanneer je een van de gelukkigen bent die het paper heeft gehaald, kost het leren van de tentamenstof ook veel tijd. Het fijne is dat de stof van CiO erg interessant is, dus het leren je wat makkelijker af zal gaan.

Positief:

Juliette Schaafsma kan als de beste colleges geven. Ze zorgt ervoor dat iedereen er met zijn aandacht bij blijft, ook door middel van het verbieden van elektronische apparatuur. Ook staat ze altijd open voor vragen, tijdens of na het college. Dit zorgt ervoor dat de colleges erg interactief zijn. Verder wordt er elke week een ander onderwerp besproken, waardoor de stof niet langdradig wordt. Het tentamen is goed te maken als je opgelet hebt bij colleges.

Minder positief:

Het paper wordt erg streng nagekeken. Ook zijn de docenten absoluut niet terughoudend in het feedback geven van je paper, waardoor je af en toe door alle kruizen en strepen het licht niet meer ziet. Dit kan voor sommige studenten erg demotiverend zijn. CiO is voor veel (ouderejaars) studenten een enorm struikelblok in de bachelor CIW.

Recensie (2017-2018)
Wat vond je van het vak?

Ik vond Communicatie in Organisaties (CiO) een heel interessant vak. Elke week werd er een nieuw onderwerp behandeld. Mevrouw Schaafsma legt duidelijk uit, maar is wel streng op het gebied van elektronische apparatuur.  Laptops en mobiele telefoontjes zijn verboden in haar colleges. Verder mag je ook niet te laat komen.

Studielast:

De studielast was best groot. Voor dit vak schrijf je een paper waar je heel lang mee bezig bent. Niet veel mensen halen uiteindelijk een voldoende voor deze paper. Dit betekent dat je het tentamen niet mag maken.  Wanneer je de paper wel gehaald hebt, ben je nog best lang bezig om het tentamen voor te bereiden. Wanneer je het paper hebt gehaald, kan je maar beter goed leren voor het tentamen, want als je die niet haalt moet je het jaar daarna opnieuw het paper schrijven en voor het tentamen leren. Dit vak neemt dus aardig wat uren in beslag.

Positief:

Ik vond de stof erg interessant. De docent legt op een heel duidelijke manier uit. Je mag niet met je laptop typen, maar je kunt goed alles meeschrijven. De docent neemt daarom ook de tijd zodat je alles mee kan schrijven. Verder is het niveau van deze cursus erg hoog en ik heb het idee dat ik hier veel nieuwe dingen heb geleerd.  Verder was het tentamen heel erg makkelijk als je had geleerd.

Minder positief:

Ik vond dat de beoordeling van het paper nogal streng was. De docent gaf aan het begin van de cursus al aan: ‘De lat ligt hoog, en u zult moeten springen’. Ik denk dat de lat net iets te hoog ligt. Verder heb ik geen negatief commentaar op dit vak.

Voertaal Nederlands
Docent Drs. J.M. van der Loo, dr. A.P. Schouten  , A.J.P. Verheijen MA
ECTS 6
Tentamenvorm Schriftelijk tentamen, 2 individuele opdrachten
Recensie (2016-2017)
Wat vond je van het vak?

Heel interessant om te zien hoe bepaalde theorieën werken en hoe je dit terug kunt zien in je dagelijkse communicatie. Ook omdat het deels betrekking heeft op sociale media vond ik het een leuk vak.

Studielast:

Goed te doen, gemiddeld in vergelijking met andere vakken. Het extended abstract is alleen wel echt een pittige opdracht. Voor het tentamen moet je veel verschillende theorieën kennen, maar met goede voorbereiding is het tentamen prima te halen.

Positief:

Heel uitgebreide slides, wat het met de uitleg in de college’s erbij makkelijk maakt thuis terug te kijken. Ook voor het leren van het tentamen handig omdat er dus veel details beschikbaar zijn. De uitleg erbij was ook altijd duidelijk en goed te volgen.

Minder positief:

De uitgebreide slides maakten het alleen soms ook minder motiverend alle aantekeningen bij te houden, omdat er al zo veel informatie beschikbaar was op de powerpoint zelf die later op Blackboard kwam.

Recensie (2017-2018)
Wat vond je van het vak?

Tijdens de colleges vond ik het vak erg interessant. Er worden verschillende theorieën besproken met relevante en concrete voorbeelden die de theorie verduidelijken. Daarnaast werd er ook veel naar scenes uit films en series gekeken om de theorie te verduidelijken. De theorieën op zichzelf waren echter wel droge kost, maar het werd wel leuk gebracht.

Studielast:

Tijdens het semester werden er 4 kleine opdrachten gegeven, waarvan de studielast niet heel hoog was. Er werden daarnaast ook nog twee andere opdrachten gegeven en deze waren wel erg groot en kostte veel tijd. Voor het tentamen ben je ook zeer veel tijd kwijt met het leren van alle theorieën. De studielast van dit vak is dan ook zwaarder dan andere vakken.

Positief:

Ik vond het goed dat er in de colleges duidelijke voorbeelden werden genoemd en dat de colleges altijd in eenzelfde structuur waren opgebouwd. Dit gaf een fijne indeling van het vak en van de aantekeningen waardoor er ook een duidelijk overzicht was van alle theorieën.

Minder positief:

De studielast van het vak is vrij zwaar. Tijdens het semester heb je al vele opdrachten en de stof van het tentamen is zeer veel.

Recensie (2017-2018)
Wat vond je van het vak?

Het vak geeft een duidelijke weergave van de communicatietheorieën. Het is handig dat dit vak in het eerste jaar gegeven wordt, omdat dit vak zorgt voor een goede basis. Iedere theorie werd vrijwel aan de hand van dezelfde structuur uitgelegd.

Studielast:

De studielast valt mee, omdat ze de college opdrachten geven per twee weken. Het was een goede voorbereiding op het aankomende college en de antwoorden waren duidelijk terug te vinden in het boek. Voor het tentamen moet je wel veel theorieën uit je hoofd kennen wat wel enige tijd kost.

Positief:

Er werd niet al te uitgebreid uitgelegd wat de theorie inhoudt. Ook werden er leuke voorbeelden gegeven, bijvoorbeeld door het laten zien van een YouTube-filmpje.

Minder positief:

Het vak bestaat vooral uit het bespreken van theorieën waardoor het soms minder makkelijk is om je aandacht erbij te houden.

Recensie (2016-2017)
Wat vond je van het vak?

Communicatietheorie is een van mijn favoriete vakken geweest in het eerste jaar. Ik vind het zelf echt heel interessant hoe mensen in groepen denken en communiceren. Het zijn allemaal theorieën die je later in je opleiding nog tegen gaat komen bij andere vakken, en daarmee vormt communicatietheorie een goeie basis voor de rest van je studie.

Studielast:

De colleges zijn vrij simpel. Er wordt veel stof in behandeld, maar het staat wel bijna allemaal letterlijk op de slides. Hierdoor is het niet erg als je af en toe een college mist. Het tentamen was ook vrij makkelijk als je van te voren wist dat het voornamelijk reproduceren is. Als je goed bent in stampen dan is dit jouw vak. Daarnaast moest je ook groepsopdrachten maken maar deze zijn zo makkelijk dat ze verwaarloosbaar zijn.

Positief:

Ik vond de stof echt heel interessant en ik vond het ook echt een hele fijne basis voor de rest van de studie. Eigenlijk komt er bij elk vak wel iets aan bod wat ik bij communicatietheorie heb geleerd. Hierdoor voelt het niet alsof je voor niets het vak hebt gevolgd.

Minder positief:

Ik vond het jammer dat het tentamen van communicatietheorie meer leek op een middelbare school toets dan op een universitair tentamen. Zelf ben ik goed in vragen die veel inzicht vereisen en niet goed in stampen. Dus dat was wat minder fijn.

Recensie (2016-2017)
Wat vond je van het vak?

Ik vond het vak zeer interessant. Je leert verschillende theorieën kennen en daarnaast gaan ze ook in op de verschillen en overeenkomsten van de verschillende theorieën. Je kunt ze hierdoor aan elkaar koppelen.

Studielast:

De studielast is te vergelijken met andere vakken. Je krijgt twee opdrachten en een tentamen. De opdrachten kosten wel wat tijd maar waren in principe wel binnen een paar dagen te maken. Voor het tentamen moet je wel veel uit je hoofd leren dat kost erg veel tijd. Het zijn veel theorieën die je moet kennen en daarbinnen bevinden zich veel rijtjes (bijvoorbeeld opsommingen van eigenschappen van theorie), hier zullen ze ook naar vragen op het tentamen!

Positief:

Ik vond de manier van lesgeven heel fijn. Alles stond duidelijk in de slides en de theorieën werden veelal toegelicht aan de hand van voorbeelden bijvoorbeeld in de vorm van  filmpjes.

Minder positief:

Er werd veel uitgelegd in één college, soms wel 4 theorieën. Dit was soms lastig te volgen en je raakte je concentratie vaak kwijt door de hoeveelheid stof.

Recensie (2016-2017)
Wat vond je van het vak?

Het was interessant om een vak te krijgen met alleen maar theorieën en modellen. Dit is heel duidelijk en absoluut niet vaag omdat deze theorieën en modellen al allemaal vast staan en niet meer veranderen. Ik vond dit zelf heel prettig om een vak te hebben dat je letterlijk kon leren en wat makkelijk te begrijpen was.

Studielast:

Als je iedere week netjes naar de colleges gaat (zodat je in ieder geval de theorieën en modellen al een keer gehoord hebt) is het vak goed te doen. Dan herken je alles al een beetje en als je zelf iedere week al 1 of 2 theorieën een beetje samenvat voor het college dan hoef je voor het tentamen zelf bijna niks meer te doen. Als je achteraf nog alle theorieën en modellen moet gaan samenvatten en leren is het echter wel veel werk.

Positief:

Het was een duidelijk vak zonder veel opsmuk. Er werd uitgelegd hoe een theorie werkte, waarom die theorie was ontstaan en hoe die in verhouding staat met andere theorieën.

Minder positief:

Het is niet altijd even interessant om alleen maar modellen en theorieën naar je hoofd geslingerd te krijgen. Verder waren de slides soms erg verwarrend en was het niet meteen duidelijk waarom de ene theorie nu in verhouding stond met de andere. Gelukkig is er dan nog wel altijd Google die kan helpen!

Recensie (2016-2017)
Wat vond je van het vak?

Het was op zich een interessant vak. Echter, er werden alleen theorieën behandeld wat na een college of 8 wel gaat vervelen. Daarnaast lijken alle theorieën op elkaar, wat af en toe wel verwarrend was vooral tijdens het leren. Het is nuttig om de colleges te volgen.

Studielast:

Het was moeilijk leren voor het tentamen, omdat er zo veel verschillende theorieën besproken waren. De theorieën leken op elkaar en het was soms lastig ze uit elkaar te houden. De opdrachten waren goed te doen.

Positief:

De stof werd overzichtelijk gepresenteerd, waardoor het leren gemakkelijk was.

Minder positief:

Het was vrijwel alleen maar theorie, de docent had de neiging soms een college lang op te sommen.

Recensie (2016-2017)
Wat vond je van het vak?

Ik vond het een erg leuk en interessant vak. Er werden veel verschillende communicatietheorieën besproken. Daarnaast leerden we veel verschillende aspecten van verschillende soorten communicatie en hoe bijvoorbeeld kennismakingen en zelfonthulling verlopen.

Studielast:

Het vak bestond uit enkele opdrachten die in duo’s uitgevoerd moesten worden, om aan het tentamen deel te mogen nemen moest je voor al deze opdrachten een pass halen. Daarnaast moest je voor dit vak een extended abstract schrijven ook dit moet je halen om aan het tentamen deel te mogen nemen. Dit vak heeft dus aardig wat deadlines maar deze zijn wel goed over het semester verdeeld. Het tentamen bestond vooral uit kennisvragen over de inhoud van theorieën. De theorieën moest je voor dit tentamen dus wel echt uit je hoofd leren. De studielast voor het tentamen was daardoor wel redelijk hoog.

Positief:

Er werden veel voorbeelden bij de theorieën gegeven die het theoretische iets leuker en duidelijker maakten.  Het vak was voor de rest interessant en ik heb er wel wat van geleerd. Sommige van de theorieën komen ook bij andere vakken weer terug dus je hebt wel echt iets aan dit vak.

Minder positief:

Dit vak was erg theoretisch, dit maakt het soms moeilijk om echt de aandacht erbij te houden. De docent las haar slides letterlijk voor en gaf zelf niet veel input die niet op de slides stonden.

Recensie (2016-2017)
Wat vond je van het vak?

Ik vond het interessant om te leren over communicatietheorieën. De opdrachten waren wel redelijk moeilijk en deze werden ook streng beoordeeld, als je deze niet haalde kreeg je geen toegang tot het tentamen dus hierdoor hebben wat mensen dit vak ook niet gehaald.

Studielast:

De opdrachten waren dus best moeilijk omdat ze ook streng beoordeeld werden dus dit kostte best veel tijd. De collegestof was veel maar wel makkelijk te begrijpen en goed te stampen dus het tentamen was wel te doen.

Positief:

De inhoud van het vak was wel interessant, het leren over de communicatietheorieën.

Minder positief:

De docent, Emmelyn Croes, gaf bijna geen extra informatie bij de slides en las deze vrij letterlijk voor waardoor veel studenten niet meer gemotiveerd waren om naar de colleges te komen.

Recensie (2016-2017)
Wat vond je van het vak?

Communicatietheorie is een leuk vak dat veel gaat over CMC en sociale media. De informatie die wordt gegeven is dus heel actueel. Tijdens de colleges van het vak worden veel voorbeelden gegeven aan de hand van filmpjes. Doordat het vak heel erg gericht is op theorieën is de stof soms wel heel veel en lijkt het vaak op elkaar.

Studielast:

Bij het vak hoorden meerdere kleine opdrachten en ook een wat grotere opdracht. Daarnaast hoort er ook een tentamen bij het vak. Het vak kost dus wel wat moeite, maar niet meer dan bij andere vakken.

Positief:

Actuele informatie en veel voorbeelden.

Minder positief:

Tijdens colleges was er weinig toevoeging aan de slides.

Recensie (2015-2016)
Wat vond je van het vak?

Dit vak legt eigenlijk de basis voor de opleiding. Daarmee is het ook erg leuk als je geïnteresseerd bent in communicatie. Je krijgt de basis mee van de theorieën waar verdere vakken op voortbouwen.

Studielast:

De studielast is heel goed te doen. Tussendoor krijg je kleine opdrachten die je samen maakt, maar daar gaat niet te veel tijd in zitten. Het is wel veel stampwerk bij het tentamen, aangezien je veel verschillende theorieën meekrijgt.

Positief:

De docent gaf goed college en kwam geïnteresseerd over. Je kreeg goede uitleg.

Minder positief:

Je moest in korte tijd erg veel theorieën onthouden die vaak wel op elkaar lijken. Dat maakt het soms wat lastig.

Voertaal Nederlands
Docenten  Drs. J.M. DakeDr. J.A.A. Engelen
ECTS 3
Tentamenvorm Opdrachten, computertentamen
Recensie (2018-2019)
Wat vond je van het vak?

Ik vond data-analyse een leuk vak, de stof was goed te doen en de opdrachtbeschrijvingen waren duidelijk. Elke week een opdracht was goed te doen. Het tentamen lijkt erg op een opdracht van de laatste colleges. Het vak bestaat uit werk- en hoorcolleges. De werkcolleges zijn erg handig, want daar kan je vragen stellen aan de docent. De hoorcolleges zijn verplicht, maar voegen weinig toe aan het vak. Ik vond het vak goed te doen en leuk maar misschien komt dit ook omdat ik al veel ervaring had met Excel.

Studielast:

De studielast is prima, je moet elke week een opdracht maken en inleveren. Voor zo’n opdracht heb je een hele week de tijd, dus dat gaat je makkelijk lukken. Het tentamen is goed voor te bereiden door de opdrachten van de laaste paar werkcolleges te herhalen.

Positief:

In de werkcolleges wordt je goed geholpen als je vragen hebt.

Minder positief:

De hoorcolleges voegden niet echt iets toe naar mijn mening.

Recensie (2017-2018)
Wat vond je van het vak?

Ik vond het een nuttig vak om te krijgen in het begin van je studie. Tijdens dit vak kregen we uitleg hoe je Excel kan gebruiken. Ik had wel eerder met Excel gewerkt, maar ik kwam erachter dat ik veel functies nog niet kende. Het vak bestond alleen uit werkcolleges.

Studielast:

De studielast viel mee omdat het vaak mogelijk was om de taak voor die week af te krijgen in het werkcollege.

Positief:

Als je de taken in de werkcolleges netjes bijhield, was het tentamen goed te doen. Daarnaast was het prettig om de trucjes van Excel leerden, omdat Excel ervoor zorgt dat je snel met data kunt werken.

Minder positief:

Ik vond het lastig om thuis te oefenen met de verschillende functies, omdat ik op mijn computer de Nederlandse versie had. Tijdens het werken in de werkcolleges, werkten we met de Engelse versie.

Recensie (2017-2018)
Wat vond je van het vak?

Ik vond het vak leerzaam en heb nog steeds profijt van wat ik heb geleerd. Je moet de stof wel goed bijhouden, maar als je dat doet is het tentamen uiteindelijk prima te maken.

Studielast:

De studielast was in mijn beleving hoger dan bij andere vakken. Dit kwam vooral omdat we elke week een opdracht voor het vak moesten maken. Dit zorgde er wel voor dat je al redelijk bekend was met de stof voor je aan het leren voor het tentamen begon.

Positief:

Je leert veel over Excel en dit kun je later ook nog goed gebruiken.

Minder positief:

De wekelijkse opdrachten waren soms wat veel. Als je dit echter goed bijhield, was dit wel gunstig voor het tentamen. Bij het leren van het tentamen kon je ook de opdrachten terug kijken om te zien hoe sommige formules werden toegepast.

Recensie (2017-2018)
Wat vond je van het vak?

Ik vond Data-Analyse een interessant en nuttig vak, waarvan ik mijn kennis in toekomst hopelijk nog vaak kan gebruiken. Ik had al ervaring met excel, maar ik heb veel nieuwe functies geleerd, die ik nog niet kende en die later in de studie nog handig kunnen zijn.

Studielast:

De studielast was niet heel erg hoog. Meestal kreeg ik de opdrachten voor de volgende week nog tijdens het college af. Ook de voorbereiding op het tentamen was niet groot, als je steeds erop let dat je de opdrachten meteen begrijpt en weet wat je moet doen.

Positief:

Ik vond de sfeer tijdens de colleges heel fijn. Als je vragen had of niet verder wist, kon je meteen een van de docenten vragen, die je graag hielpen. Ook heb ik functies in excel geleerd, die ik nog niet kende en in toekomst hopelijk nog kan toepassen.

Minder positief:

Soms vond ik het zonde, dat je bij de opdrachten meteen een stap-voor-stap plan kreeg wat je moest doen. Het zou zeker ook interessant zijn om eerst zelf te proberen of je een oplossing kunt bedenken.

Recensie (2017-2018)
Wat vond je van het vak?

Data-Analyse is een erg handig vak om te krijgen. Voordat ik dit vak ging volgen had ik al vaker met Excel gewerkt, maar door dit vak heb ik veel beter met het programma leren werken. Het vak was erg “recht toe, recht aan”, doordat ieder college heel erg veel op elkaar leek: 1 uur hoorcollege op donderdag, en 2 uur werkcollege op donderdag of vrijdag.

Studielast:

Het was vaak goed mogelijk om de wekelijkse taak af te krijgen in het werkcollege. De wekelijkse opdrachten die wij moesten uitvoeren, waren de enige tentamenstof. Hierdoor viel de studielast ontzettend mee.

Positief:

Het vak was erg nuttig: ik heb er veel dingen over Excel geleerd die ik nog vaker kan gebruiken.

Minder positief:

Het vak was erg “droog”: wat je leert is erg handig, maar niet per se interessant of inspirerend.

Recensie (2017-2018)
Wat vond je van het vak?

Ik keek op het begin een beetje op tegen dit vak, omdat ik helemaal niet goed ben met computers. Uiteindelijk is dit vak heel erg nuttig gebleken. In deze cursus hebben we de basisvaardigheden van Microsoft Excel geleerd. We hadden werkcolleges waarin we opdrachten kregen die we in Excel moesten uitvoeren. Tijdens deze werkcolleges was er de mogelijkheid om de docent om hulp te vragen. Wanneer je de opdracht nog niet af had tijdens het werkcollege, kon je deze thuis afmaken. De week erna kreeg je eerst een hoorcollege van 45 minuten waarin de opdrachten van de vorige week besproken werden (de meest gemaakte fouten werden bijv. besproken) en daarna volgde er een werkcollege van 1 uur en 45 minuten waarin je weer nieuwe opdrachten kreeg.

Studielast:

Wanneer je gewoon naar de colleges gaat, is de studielast niet hoog. In de werkcolleges kan je de opdrachten meestal wel af of bijna af krijgen waardoor je thuis weinig werkt hebt. Voor het korte hoorcollege hoef je verder niets voor te bereiden, je moet gewoon je opdrachten gemaakt hebben. Na een aantal weken krijg je een tentamen dat vergelijkbaar is met de stof uit de werkcolleges. Voor het tentamen heb ik wel bijna alle opdrachten uit de werkcolleges nog een keer gemaakt (heel veel werk!), omdat ik niet heel handig was met Excel, maar uiteindelijk heb ik het vak goed afgesloten.

Positief:

Ik vond het fijn dat opdrachten uit het werkcollege de week erna in het korte college besproken werden.  Wat ik ook fijn vond is dat we een oefententamen kregen in de week voor het tentamen. Zo kregen we een goed beeld van wat er van ons werd verwacht. De docenten waren altijd bereid om te helpen.

Minder positief:

Het enige minpunt vond ik dat we in deze cursus werkten met Microsoft Excel 2013. We krijgen van de universiteit een Microsoft 365 pakket met Excel 2016. Bijna iedereen die dit pakket heeft geïnstalleerd, heeft als voertaal Nederlands ingegeven, wat als gevolg heeft dat ook Excel in het Nederlands is. Op de computers op de universiteit is het dus Excel 2013 en daarnaast is het in het Engels. Het was daarom soms lastig om een opdracht die je in de les begonnen was, thuis af te maken.

Voertaal Nederlands
Docent Loes Janssen, Frank Folkvord
ECTS 6
Tentamenvorm Tentamen (MC), Individuele Opdracht
Recensie (2019-2020)
Wat vond je van het vak?
Een erg leerzaam vak voor de overgang van de middelbare school naar de universiteit.  Het is prettig om meteen de basis op een goede en toegankelijke manier te leren. De rest van je tijd op de universiteit gebruik je dit vak en dus is het belangrijk dat je alles goed begrijpt.
Studielast
De werkdruk van dit vak viel mij erg mee, er was elke week een hoorcollege en twee keer in plaats van het hoorcollege een werkcollege met daarbij een bijpassende opdracht.  Een midterm en een tentamen en twee opdrachten lijken misschien veel maar het is best goed verdeeld over het semester en daarmee ook best goed te doen.
Positieve punten
De docenten gaven veel voorbeelden waardoor de stof iets begrijpelijker en toegankelijker. De opdrachten sloten goed aan bij de stof en veel van de stof kwam ook direct terug in andere vakken waardoor mijn motivatie voor het vak steeg.
Negatieve punten
Soms was het verschil met de middelbare school erg groot en lag het tempo wat te hoog, waardoor ik soms kwijt was waar het over ging.
Recensie (2017-2018)
Wat vond je van het vak?

Ik vond het vak erg interessant om te leren. Er worden verschillende onderzoekstechnieken besproken en er wordt uitgelegd hoe je een goed onderzoek moet uitvoeren. Voordat ik het vak ging volgen wist ik niet dat dit er allemaal bij komt kijken en ik heb er dus veel van geleerd. Daarnaast waren de colleges logisch opgebouwd en in een goede volgorde. Het onderwerp werd eerst langzaam geïntroduceerd en vervolgens ging je meer de diepte in van de stof.

Studielast:

Ik vond de studielast van dit vak prima te doen. De opdrachten kostten echt wat meer tijd, maar deze waren gekoppeld aan Academisch Nederlands en dus viel de studielast mee. Het leren voor het tentamen kostte veel tijd, maar niet meer tijd dan andere vakken.

Positief:

Ik vond de docenten die het vak gaven zeer positief. Dit waren Veronique Verhagen, Emmelyn Croes en Naomi Kamoen. Alle drie de docenten gaven duidelijke uitleg met goede voorbeelden. Ook beantwoorden ze de vragen meteen en waren ze behulpzaam na het college. Daarnaast vond ik een positief aspect aan het vak dat er een reader was die alles duidelijk uitlegde en ook aansloot op de colleges. Dit maakte de stof alleen maar duidelijker. Daarnaast waren de colleges ook logisch opgebouwd en sloten ze op elkaar aan.

Minder positief:

Ik vond dat de verdeling van de opdrachten over het semester onevenredig waren. Er waren periodes voor het vak dat het rustig was, terwijl andere periodes weer druk waren, omdat er dan twee opdrachten ingeleverd moesten worden, terwijl dit ook verdeeld had kunnen worden.

Recensie (2017-2018)
Wat vond je van het vak?

Het vak zorgde ervoor dat je kennis maakte met de manier van onderzoek doen en de bijbehorende terminologie.

Studielast:

De opdrachten kosten veel tijd maar werden gecombineerd met het vak Academisch Nederlands. Dit verlichtte de studielast. De inzage zorgde ervoor dat je wist wat je fout had gedaan en waarom. Deze inzichten hielpen bij het maken van de tweede opdracht.

Positief:

De docenten hielden een duidelijk verhaal met goede voorbeelden. De reader zorgde ervoor dat je nog een keer de stof duidelijk terug kon lezen.

Minder positief:

Ik vond het lastig dat het boek in het Engels was.

Recensie (2017-2018)
Wat vond je van het vak?

Ik vond het vak erg nuttig, want je leert veel over het uitvoeren en het analyseren van onderzoeken. Tegelijkertijd was het wel heel droge stof.

Studielast:

De studielast van methodologie was wel prima.

Positief:

De stof was erg nuttig en ik heb er zeker profijt van gehad.

Minder positief:

De stof was tegelijkertijd erg droog en daardoor wel een beetje saai.

Recensie (2017-2018)
Wat vond je van het vak?

Ik vond dit niet zo’n leuk vak. Het is echter wel iets dat bij het studeren aan een universiteit hoort. Bij verdere vakken komt het vak Methodologie terug, omdat het gaat over onderzoek doen. Het is dus wel herkenbare stof, en het is zeker iets waar je iets aan hebt in je verdere jaren op de universiteit.

Studielast:

De studielast vond ik af en toe wat onderschat. Je krijgt twee wat grote opdrachten, die voor mij veel tijd in beslag namen. Ook vond ik het tentamen erg lastig, en heb deze dan ook moeten herkansen, wat mij meer tijd koste dan gedacht.

Positief:

Ik vond de docenten erg aardig, en zij konden de stof goed uitleggen en toepassen op praktijkvoorbeelden. Dit was prettig, omdat je zo echt een beeld krijgt bij de stof.

Minder positief:

Ik vond de twee opdrachten veel werk en lastig. Ik had moeite met het toepassen van de stof in de papers die we moesten schrijven. Wel kreeg je goede feedback en werd bij de inzage goed uitgelegd waar je steken had laten liggen.

Recensie (2017-2018)
Wat vond je van het vak?

Ik vond methodologie een van de lastigere vakken van het 1e semester, omdat de studielast heel erg hoog was. De inhoud vond ik niet zo interessant, maar het is wel een van de belangrijkste vakken als basis voor deze studie. Daarom is het belangrijk om de colleges steeds goed bij te werken, zodat je een goede kennis over het vak hebt.

Studielast:

Ik vond de studielast van methodologie heel hoog, omdat we in totaal 4 opdrachten moesten maken en op het einde een tentamen hadden. De punten van deze opdrachten werden echter maar voor een klein deel in het eindcijfer berekend. Ook was het voor het tentamen belangrijk om de stof uit de colleges en uit het boek te kennen, als je een hoog cijfer wilde halen.

Positief:

Ik vond het eigenlijk wel goed dat de studielast van methodologie zo hoog was, omdat we de kennis van dit vak steeds weer nodig hebben tijdens onze studie. Door de verschillende opdrachten wordt je meteen gestimuleerd om de stof te leren en goed toe te kunnen passen. Ook vond ik het leuk dat we zelf twee onderzoeken hebben gedaan.

Minder positief:

Ik vond de beoordeling van de individuele opdrachten soms niet zo duidelijk. Dit lag er volgens mij aan dat we drie verschillende docenten hadden, die soms niet goed hadden afgestemd wat bij een opdracht precies goed en fout was.

Recensie (2017-2018)
Wat vond je van het vak?

Ik vond de theorie van het vak niet altijd even interessant, maar ik vond het vak wel ontzettend nuttig. Je leert bij methodologie om kritisch te zijn op onderzoek: een eigenschap die je nodig hebt tijdens je studie om bijvoorbeeld peer feedback te kunnen geven op artikelen.  Daarnaast leer je om zelf onderzoek te doen en dit helemaal uit te werken in een onderzoeksverslag.

Studielast:

De studielast van Methodologie vond ik relatief hoog. Vergeleken met andere vakken in het eerste semester moest je erg veel doen, maar daar stonden wel 6 ECTS tegenover. Vooral het schrijven van de onderzoeksverslagen kost veel tijd, maar je krijgt bij je tweede versie zeer uitgebreide docentenfeedback waardoor het schrijven van je definitieve versie uiteindelijk minder lang duurt. De tentamenstof is ook best veel, maar wanneer je hier op tijd aan begint is het tentamen zelf prima te maken.

Positief:

Ik vond de docentenfeedback op je werk zeer positief, omdat deze erg uitgebreid was. Daarnaast vond ik de opdeling van het vak in verschillende thema’s handig en waren de Powerpoint presentaties duidelijk en een goede basis om te studeren voor je tentamen.

Minder positief:

Persoonlijk vond ik het doen van onderzoek niet zo interessant, maar ik begrijp wel goed dat dit een basisvaardigheid is.

Recensie (2016-2017)
Wat vond je van het vak?

Het was een nuttig basis vak. Soms een beetje saai, maar je leert dingen waar je de rest van je studie nog iets aan hebt. Zonder deze kennis kun je geen papers schrijven.

Studielast:

Bij dit vak horen twee grote opdrachten, die samen met Academisch Nederlands horen. Deze kosten vrij veel tijd, maar zijn niet al te moeilijk. Ook wordt je goed begeleid.

Positief:

Het vak was soms wat saai, maar het tentamen was niet heel moeilijk. Ook waren de Powerpoints van de docenten erg duidelijk en prettig om van te leren.

Minder positief:

Het boek was in het Engels, maar het tentamen en de colleges in het Nederlands. Persoonlijk vind ik dat niet fijn leren, ik heb het boek daarom niet gebruikt. Gelukkig heb ik het vak wel gehaald.

Recensie (2016-2017)
Wat vond je van het vak?

Ik vond het persoonlijk een leuk vak met leuke docenten.  De stof uit het boek werd duidelijk behandeld waardoor voor mij het boek zelfs overbodig werd.  Tijdens de colleges werden veel voorbeelden gegeven van experimenten waardoor de stof minder abstract werd. Bovendien zaten er bij bijna alle colleges oefenvragen. Hierdoor had je rond de tentamenperiode meteen oefenmateriaal.

Studielast:

De studielast vond ik voldoende. Het was niet opvallend veel, de studiepunten (6 ECTS) waren precies goed voor het vak. Het vak bestond uit 4 opdrachten, waarvan twee in samenwerking met Academisch Nederlands. Deze combinatie-opdrachten namen meer tijd in dan de andere twee opdrachten, maar gezien dit voor twee vakken was was dat prima. De stof voor het tentamen was niet te veel en niet te moeilijk.

Positief:

De docenten die vol passie hun colleges gaven en de manier waarop zij de colleges invulden (oefenvragen, voorbeelden, filmpjes). Bovendien werd er in het laatste college een oefententamen gegeven, waardoor je een duidelijk beeld kreeg van wat je kon verwachten op het tentamen. De echte tentamenvragen waren dan ook geen grote verrassing.

Minder positief:

Persoonlijk vond ik het gastcollege over Cognitive Science & Artificial Intelligence weinig toevoegen aan de stof van methodologie. Dit college ging over AI-toepassingen en big data. De nadruk van het college lag echter op een paper dat niet echt iets te maken had met methodologie, en ik begreep dan ook niet helemaal de relevantie hiervan.

Voertaal Nederlands
Docent Dr. C.H. van Wijk (enquête-deel), Dr. P.J.F.J. Broeder (interview-deel)
ECTS 6
Tentamenvorm 2 papers
Recensie (2016-2017)
Wat vond je van het vak?

Hoewel de colleges verplicht waren, was de stof niet altijd relevant. Omdat er ook geen tentamen van het vak is was het lastig de aandacht erbij te houden, uitgebreide aantekeningen maken voelde soms nutteloos.

Studielast:

Tijdens het semester zelf niet hoog, wekelijkse opdrachten kostten niet heel veel tijd. De twee grote opdrachten aan het eind van het jaar kostten echter wel veel werk. Het zelf verzamelen van de info/data en vooral het schrijven heeft veel tijd gekost.

Positief:

Geen tentamen en de deadlines van de opdrachten waren na de tentamens, waardoor je hier niet per se aan hoefde te werken in plaats van te leren. Voor vragen kon je wel altijd terecht en deze werden bijna altijd ook serieus genomen en uitgebreid behandeld.

Minder positief:

De richtlijnen voor de twee verslagen waren niet altijd heel duidelijk. Moeilijk op te letten tijdens college’s omdat niet alle stof relevant was voor de opdrachten.

Recensie (2016-2017)
Wat vond je van het vak?

Het vak zou nuttig zijn voor het omgaan met enquêtes en interviews maar ik vond het een erg zwaar vak en niet erg interessant.

Studielast:

De studielast viel in het begin nog mee, toen waren er alleen nog forumopdrachten. Aan het eind moesten we twee grote verslagen maken die echt veel moeite kostten.

Positief:

We hebben geleerd hoe je goede verslaglegging van interviews en enquêtes doet. Zo wist ik nog niet hoe je een interview moest transcriberen.

Minder positief:

Dat de stof niet echt mijn aandacht vasthield en dat de twee verslagen veel moeite kostten op het einde.

Recensie (2016-2017)
Wat vond je van het vak?

Ik vond dit vak niet heel interessant. De colleges waren wel verplicht, maar het vak had geen tentamens. Dit zorgde ervoor dat veel mensen niet echt aan het opletten waren. Ik heb niet echt het idee dat ik iets geleerd heb van dit vak.

Studielast:

De studielast was redelijk laag en niet goed over het semester verdeeld. In het begin moesten we om de week een forumopdracht inleveren dit kostte echt nauwelijks tijd. Daarna moesten we een groepsopdracht maken en teksten herschrijven dit was ook goed te doen. Op het einde moesten we twee verslagen inleveren (een verslag enquête en een verslag interview). Dit waren erg grote verslagen van 6000 woorden. Een van deze verslagen moest in de vakantie ingeleverd worden en dat was dus niet ideaal. Voordat je aan de verslagen kon beginnen moest je data verzamelen, dit betekende enquêtes afnemen en interviews houden.

Positief:

Het vak had geen tentamen. Daarnaast hebben we geleerd hoe we betere verslagen kunnen schrijven.

Minder positief:

De colleges waren best saai en voegden niet veel toe aan de opdrachten. Op het einde was de studielast best hoog, terwijl deze aan het begin heel laag was.

Recensie (2016-2017)
Wat vond je van het vak?

Dit vak was niet zo interessant. De collegestof hoefde je niet bij te houden omdat er toch geen tentamen was. Gek genoeg waren de colleges wel verplicht, maar niemand lette op. Er was wel een duidelijke verdeling tussen het interviewgedeelte en het enquêtegedeelte.

Studielast:

Er moesten twee papers geschreven worden, die beide veel werk waren. Deze hoefden pas ver in de zomervakantie ingeleverd te worden, waardoor men pas begon met het vak op het moment dat alle andere vakken al afgerond waren.

Positief:

Het was fijn om een beetje ervaring te hebben met het maken van een groot verslag en het afnemen van interviews en enquêtes.

Minder positief:

De stof was oninteressant en onnodig, waardoor niemand het volgde. De werklast was slecht verdeeld.

Recensie (2016-2017)
Wat vond je van het vak?

De informatie die tijdens het vak werd behandeld was erg oninteressant. De colleges waren daardoor best wel saai. Ook de opdrachten die bij het vak horen zijn niet aangenaam. Voor een van de opdrachten moet je interviews af nemen en voor de andere enquêtes. Je doet dit in een groep maar het kost alsnog erg veel werk. Vooral de interviewopdracht was veel werk aangezien de gehele interviews getranscribeerd moesten worden.

Studielast:

De studielast voor het vak is vrij hoog. De colleges zijn verplicht en in de eerste vijf weken moet er elke week een forumopdracht ingeleverd worden. Daarnaast zijn de twee grote opdrachten veel werk. Deze moeten wel pas aan het einde van het semester ingeleverd worden.

Positief:

Het vak heeft geen tentamen.

Minder positief:

Het vak is saai en de opdrachten zijn veel werk.

Recensie (2015-2016)
Wat vond je van het vak?

Bij dit vak moet je zelf gegevens verzamelen. Zo moesten wij op de middelbare school in bepaalde klassen enquêtes afnemen en twee Nederlandse docenten interviewen. In eerste instantie keek ik op tegen het interviewen van docenten, maar uiteindelijk viel het erg mee. Zorg er wel voor dat je meerdere opnameapparaten bij je hebt voor het geval er iets fout gaat. Dit vak sluit je niet af met een tentamen, maar met twee verslagen: interview en enquête. Ik raad je aan hier op tijd mee te beginnen. Deze verslagen kosten best wel wat tijd om (goed) af te ronden. De colleges zijn verplicht, maar helaas niet altijd even interessant. Tussendoor, naast de twee verslagen, moet je forumopdrachten maken. Deze kosten niet veel tijd. Vergeet deze opdrachten echter niet, want dan kunnen ze je toch punten kosten.

Studielast:

De studielast is hoog, omdat je zelf gegevens moet verzamelen en die twee verslagen moet schrijven. Vooral beginnen met de verslagen is moeilijk, omdat je een soort “rode lijn” in je verslag moet hebben. Daarvoor moet je literatuur raadplegen, waarbij de docent die het interviewverslag nakijkt hier soepeler in is dan de docent die het enquêteverslag nakijkt.

Positief:

Ik vond het erg fijn dat de docenten de tijd namen om vragen te beantwoorden. Vooral dr. Broeder nam de tijd om vragen te beantwoorden en te helpen.

Minder positief:

Soms was het vaag wat je nu precies moest doen met je verslag, omdat je op bepaalde punten best vrij werd gelaten. Om deze reden vond ik het moeilijk om te beginnen met mijn verslagen. Ik raad je dus aan om echt vragen te stellen wat betreft de richting van je verslagen.

Voertaal Nederlands
Docent E.A.J. Croes prof. dr. M.L. Antheunis
ECTS 6
Tentamenvorm Tentamen

Recensie 2018-2019

What did you think of the course?

Het is een heel interessant vak voor BDM-studenten, omdat er veel wordt ingegaan op de gevolgen die nieuwe en sociale media hebben op ons dagelijkse leven. Daarnaast wordt er ook veel ingegaan op online impressievorming. Hier leer je hoe je je optimaal presenteert op het internet en wat de do’s en don’ts hierbij zijn. Verder leer je ook over de verschillen tussen face-to-face communicatie en bijvoorbeeld de communicatie via een chatbot. Super interessant en sluit lekker aan bij alles waar je mee te maken krijgt in het dagelijkse leven op het gebied van communicatie!

How was the workload?

Ik vond het niet een heel zwaar vak, omdat de opdrachten niet heel erg veel tijd kosten. Verder is het tentamen ook goed te doen als je gewoon bij de colleges aanwezig bent en goede notities maakt.

Positive points

Ik vond de docenten, Marjolijn Antheunis en Emmelyn Croes, heel fijn omdat ze alles op een duidelijke en fijne manier uitleggen. Er zit een bepaalde structuur in de colleges waardoor de stof heel snel duidelijk wordt. Daarnaast is het fijn dat dit vak goed aansluit op de praktijk en je dus niet alleen maar doodgegooid wordt met wetenschappelijke theorieën.

Negative points

De beoordelingscriteria voor de groepsopdrachten waren niet altijd even duidelijk. De cijfers voor deze opdrachten vielen bij veel studenten lager uit dan verwacht.

Recensie (2017-2018)

Wat vond je van het vak?

De inhoud van het vak is interessant, maar het zijn wel voornamelijk rijtjes die je uit je hoofd moet leren voor het tentamen. Je moet twee groepsopdrachten maken voor dit vak. Deze zijn niet al te moeilijk en volgens mij meer bedoeld om te kijken of je wel serieus dit vak wil gaan volgen en om je al aan het denken te zetten over de stof.

Studielast:

Dit vak kost niet veel tijd. Het is handig om bij de colleges aanwezig te zijn, want je kunt de Powerpoints wel terug kijken, maar dan zie je alleen maar rijtjes en begrippen staan zonder verdere uitleg. Door de periode heen hoef je, naast bij de colleges aanwezig zijn en twee zeer korte opdracht te maken, niks te doen. Als je vlak voor je tentamen een samenvatting maakt van de colleges en die een paar keer doorleest dan haal je het tentamen wel.

Positief:

De inhoud van de colleges is wel leuk. De onderwerpen zijn niet al te moeilijk en vaak zijn de onderzoeken die besproken worden erg logisch.

Minder positief:

Minder positief was dat het voornamelijk bestond uit het leren van rijtjes uit je hoofd. Ook op het tentamen worden sowieso in het gesloten vragen gedeelte alleen maar kennis vragen gesteld. Dus je haalt het tentamen als je de rijtjes en begrippen goed kent.

Recensie (2017-2018)
Wat vond je van het vak?

Social Aspects is een vak wat prima aansluit op de BDM track. Ik vond het vak zelf veel weghebben van inleiding BDM en Communicatietheorie. Het is daarom wel veel stampen, maar met de actuele voorbeelden in de colleges wordt het best interessant.

Studielast:

Veel van de theorieën had ik bij andere vakken al eens voorbij horen komen, dus de stof was al enigszins bekend. Er zijn twee opdrachten die je met een groepje maakt. Die zijn best even lastig, maar als je met z’n drieën of vieren bent is het goed te verdelen. Het tentamen is wel veel stampen maar als je alles hebt bijgehouden en er even voor gaat zitten lukt het wel.

Positief:

De slides bevatten veel voorbeelden waardoor je een beeld krijgt bij sommige begrippen

Minder positief:

Soms werd er heel erg veel in een college behandeld, waardoor je concentratie snel op is.

Voertaal Nederlands
Docent Dr. J. Schilperoord, A.P.C.I. Hong MA
ECTS 6
Tentamenvorm Tentamen, drie opdrachten
Recensie (2017-2018)
Wat vond je van het vak?

Het vak is erg belangrijk voor de rest van je opleiding. Ik vond het een moeilijk vak omdat ik naar mijn mening nog niet met deze stof bekend was. Je kan elke week een practice unit maken om de stof te oefenen wat heel fijn is. Het tentamen is een open boek tentamen. Hierdoor is het vooral belangrijk dat je de stof goed begrijpt en snapt hoe SPSS werkt.

Studielast:

De studielast van het vak was hoog, door alle practice units. Ik vond het echter wel belangrijk om deze goed bij te houden omdat ik merkte dat ik er steeds minder van snapte als ik er eens wat oversloeg. Hierdoor had je wel al veel geoefend voor je aan het tentamen begon.

Positief:

Je leert vaardigheden waar je de rest van je studieperiode iets aan hebt en het was een open boek tentamen waardoor je je vooral kan focussen op het begrijpen van de stof.

Minder positief:

De studielast was hoog omdat je elke week wat gemaakt moest hebben.

Recensie (2016-2017)
Wat vond je van het vak?

Statistiek is een verplicht vak waarin in een vogelvlucht uitgelegd wordt welke toetsen je toe kunt passen en hoe je die moet uitvoeren in SPSS. Het is best een lastig vak waar je even doorheen moet. Bij veel mensen valt op ongeveer 2/3 het kwartje. Het is een kwestie van doorhebben en dan is het redelijk makkelijk, maar je moet even snappen wat je moet doen.

Studielast:

De studielast was oké. Het is vooral veel doen. Je moet oefenen om het te kunnen. Er zijn drie opdrachten door het semester heen die ieder 20% van het eindcijfer zijn. Op het einde is er ook nog een open boek tentamen wat voor 40% meetelt. Vooral bij de tweede opdracht had iedereen het lastig omdat je dan bijna alle toetsen gehad heb maar je het nog niet doorhebt. Daarna wordt het een stuk makkelijker.

Positief:

Ik vond het boek een goede toevoeging aan de colleges. SPSS is van zichzelf droge stof maar de auteur weet het op een leuke manier te beschrijven waardoor het goed te lezen is. Enige nadeel hiervan is dat het een dik boek is omdat het uitgebreid beschreven wordt en er veel uitstapjes gemaakt worden. Ik vond het ook positief dat er een ‘incentive’ gezet werd op de werkcolleges. Als je er maximaal twee mist en een 5 (dus onvoldoende) haalt op het tentamen dan wordt dit afgerond naar een 5,5 en heb je dus het vak alsnog gehaald.

Minder positief:

Ik vond de colleges minder positief, deze riepen soms meer vragen op dan dat ze beantwoorden. Dit komt doordat in de colleges de filosofie en de achterliggende formules van de toetsen uitgelegd worden wat wel kan helpen bij het begrip maar eigenlijk niet relevant is voor het tentamen want hierop wordt je niet getoetst.

Recensie (2016-2017)
Wat vond je van het vak?

Statistiek is zeker geen makkelijk vak om even snel te halen. Het is echt een skill die je aangeleerd krijgt en hier gaan best wat uren in zitten om het te kunnen. Er zijn elke week hoorcolleges en werkcolleges. In de hoorcolleges gaan ze erg in op hoe de statistische toetsen werken als je ze niet met SPSS zou uitvoeren, terwijl je juist uiteindelijke alles met SPSS moet kunnen. In de werkcolleges krijg je wel wat uitleg over SPSS en de kans om vragen te stellen.

Studielast:

Om SPSS volledig te leren moet je er best wat tijd insteken. Er zijn wekelijkse opdrachten die niet verplicht zijn, maar wel aanbevolen. Deze opdrachten zijn best lastig bij te houden. Daarnaast zijn er enkele verplichte opdrachten die wel een hele dag van je tijd eisen. Deze zijn wel een goede oefening voor je tentamen. Als je deze opdrachten serieus hebt gemaakt ben je al redelijk goed voorbereid.

Positief:

Ik vond het erg fijn om statistiek te leren, aangezien het in latere vakken en met je scriptie erg van pas gaat komen. Ik vond het fijn dat er opdrachten tussendoor waren om al flink te oefenen, maar deze waren wel erg veel werk.

Minder positief:

Het vak werd dit jaar door twee docenten gegeven, waarvan er een eeg nuttige werkcolleges gaf en de ander een stuk minder nuttig. Als je, zoals ik, in de verkeerde werkgroep zat kreeg je wel antwoorden op je vragen, maar dat was het wel ongeveer. Ik vond zelf daarom de colleges niet erg nuttig waardoor ik ook achter kwam te liggen op de rest. Dit is wel nog goedgekomen door alles goed op een rijtje te zetten en flink te oefenen.

Voertaal Nederlands
Docent dr. J.P.M. Arts  dr. C.H. van Wijk
ECTS 6
Tentamenvorm Tentamen + Assignment + Presentatie
Recensie (2016-2017)
Wat vond je van het vak?

Communicatie en Beïnvloeding vond ik een erg leuk vak. Het vak was opgesplitst in twee verschillende delen. In de eerste helft van het semester werd er vooral theorie uitgelegd, die je in het tweede deel van het semester kon gebruiken tijdens het maken en geven van een overtuigende presentatie en een bijbehorend verslag.

Studielast:

Ik vond de studielast goed verdeeld. Omdat in het eerste deel van het semester alle leerstof besproken werd en je hierna ook gelijk een tentamen kreeg, hoefde je dit niet nog een keer te leren tijdens het voorbereiden van de presentatie. Tijdens de colleges kreeg je goed de tijd om aan de presentatie te werken, waardoor je aan het eind van het semester niet meer veel aan het vak hoefde te doen.

Positief:

De docent die bij het voorbereiden van de presentaties was, gaf goede uitleg hoe je bepaalde theorieën het beste kon toepassen in je presentatie.

Minder positief:

Het was soms moeilijk om je aandacht bij de collegestof te houden, omdat de docenten soms niet interessant vertelden.

Recensie (2016-2017)
Wat vond je van het vak?

Het was een leuk en interessant vak. Vooral de presentaties waren leuk om te horen. De stof was interessant en duidelijk verteld. Het stuk wat door de andere docent gegeven werd (Carel van Wijck) sloot echter niet zo goed aan op de rest van het vak.

Studielast:

Het tentamen van dit vak viel in het midden van het semester. Hierna kwamen de presentaties. Daardoor was de studielast goed verdeeld. Het tentamen en de stof waren niet zo lastig en goed te doen.

Positief:

De presentaties waren leuk. Het was nuttig dat de stof eerst gegeven werd en daarna pas de presentaties, waardoor je alle stof goed kon toepassen op je presentatie en zodat de stof ook beter bleef hangen.

Minder positief:

De stof die Carel behandelde sloot niet zo goed aan op de stof die daarvoor behandeld werd.

Recensie (2016-2017)
Wat vond je van het vak?

Over het algemeen was dit een leuk vak.  De hoorcolleges waren soms wat saai, maar de stof die werd behandeld was wel interessant. Er werden vaak filmpjes getoond en anders dan bij andere vakken was er ook een praktisch gedeelte waarin je in een tweetal een overtuigende presentatie moest geven.

Studielast:

Het tentamen was halverwege het semester en de presentatie moest pas aan het einde van het semester gedaan worden, hierdoor was de studielast daardoor goed verdeeld.

Positief:

Interessante leerstof die je vervolgens ook in de praktijk toe moest passen.

Minder positief:

Colleges af en toe wat saai.

Recensie (2016-2017)
Wat vond je van het vak?

Ik vond het vak niet het leukste vak dat ik heb gevolgd.  Het geven van de overtuigende presentaties was een leuke opdracht en de presentaties gingen ook over boeiende onderwerpen dus het was ook interessant om naar te luisteren.

Studielast:

Deze was goed ingedeeld.  Het tentamen was halverwege de periode van het vak waardoor je dan al de stof had geleerd. Daarna moest je bezig aan de presentatie, dus kon je de de stof toepassen. Dat was erg fijn.

Positief:

Geleerd hoe je een overtuigende presentatie moet geven. Daarbij theorieën gebruikt die je van tevoren had geleerd.

Minder positief:

De colleges waren inhoudelijk niet heel boeiend. Vaak filmpjes gekeken van speeches van bijvoorbeeld Obama maar dit was wel erg vaak hetzelfde.

Voertaal Nederlands
Docenten Emiel Krahmer, Marc Swerts
ECTS 6
Tentamenvorm Openboektentamen, individuele opdracht

Wat vond je van het vak?
Persoonlijk vond ik dit een erg leuk en interessant vak wat heel praktisch toepasbaar was. De docenten hadden er ook bewust voor gekozen om het vak praktisch te houden en veel met voorbeelden te werken.
Elke week was er een algemeen thema waarom heen verteld werd. Vaak kon ik wat ik die week geleerd had in college meteen toepassen in gesprekken of gedachten.

Studielast
De studielast viel voor mijn gevoel best wel mee. Er was een openboektentamen en een pass/fail opdracht. Ik heb bijna alle colleges bijgewoond en omdat ik ze oprecht interessant vond heb ik daar al veel van onthouden.
Doordat het een openboektentamen was, was het belangrijker dat je begreep wat je moest doen, in plaats van dat je alles goed onthouden had.

Positieve punten
De keuze van de docenten om de stof erg praktisch te houden vond ik erg prettig. De stof sloot goed aan bij de belevingswereld van de student en ook de manier van toetsing vond ik goed aansluiten op de manier van lesgeven.

Minder positieve punten
In de eerste weken zijn er wat colleges uitgevallen door afwezigheid van docenten. Op zich geen probleem, maar daardoor liepen we wel een beetje achter, voordat we goed en wel begonnen waren.

Voertaal Nederlands
Docent Dr. R.M.F. Koolen
ECTS 6
Tentamenvorm Tentamen, individuele opdracht
Recensie (2017-2018)
Wat vond je van het vak?

Dit was een vak wat eigenlijk niet binnen mijn track paste (ik doe BDM), maar wel echt heel erg leuk was. Het is een hele leuke manier om kennis op te doen en dit gelijk in de praktijk te brengen.

Studielast:

Het vak was relatief makkelijk om te halen. Je kreeg 8 inhoudelijke colleges over hoe je een blog en een infographic moest schrijven en hoe je deze het beste kon weergeven. Daarnaast moest je in duo’s een informatieve blog schrijven die een infographic bevatte. Dit was echt heel erg leuk om te doen en puntje bij paaltje ook helemaal niet zo veel werk. Het tentamen was iets moeilijker dan ik had ingeschat, het leek een beetje op een Nederlands examen van de middelbare school. Maar ook dit was eigenlijk prima te doen.

Positief:

Het feit dat je zelf een blog mocht schrijven en een infographic mocht maken zijn echt de dingen die dit vak zo leuk maakten. Het is een hele fijne afwisseling geweest in een semester waar ook hele taaie vakken zoals POL en statistiek gevolgd moesten worden.

Minder positief:

Het was misschien soms wel iets onder het niveau wat je verwacht op een universiteit. Maar het is geen ramp om ook af een toe een wat makkelijker vak ertussen te hebben zitten.

Recensie (2017-2018)
Wat vond je van het vak?

Ik vond het een leuk en interessant vak. In de college werd stof uitgelegd die je later in je opdrachten weer kon gebruiken. Zo kreeg je een duidelijk beeld van de leerstof, maar kon je het ook toepassen op bijvoorbeeld je ontwerpopdracht.

Studielast:

De studielast was prima te doen. Het was redelijk wat leerstof maar alles stond wel duidelijk uitgelegd waardoor je er vrij snel doorheen kon gaan. De ontwerpopdracht was wel wat meer werk dan het leren voor het tentamen. Als je hier niet op tijd mee begon, kon dat voor problemen zorgen.

Positief:

De docent laat je erg vrij in je ontwerpopdracht, dat vond ik heel leuk. Je mag zelf een onderwerp kiezen wat jij interessant vindt. Dit maakt het maken van de opdracht een stuk leuker.

Minder positief:

De deadline van de ontwerpopdracht viel midden in de tentamenweek, dit was slecht gepland.

Recensie (2016-2017)
Wat vond je van het vak?

Erg leuk vak omdat het een praktisch vak is. De stof die in de colleges behandeld werd, moest ook weer toegepast worden tijdens de ontwerpopdracht. Dit was een leuke manier om de stof te verwerken en ervan te leren.

Studielast:

Ik vond de studielast meevallen. In het tentamen werd puur kennis getoetst, dus dit was een kwestie van stampen. Wel is het verstandig om redelijk op tijd met de ontwerpopdracht te beginnen en niet één week voor de deadline, want anders heb je in één week ineens behoorlijk veel studielast. Als je het allemaal netjes spreid vanaf het begin is het dus hartstikke prima te doen.

Positief:

Erg leuk dat het vak een praktijkopdracht bevat. Iedereen mag ook op een erg vrije manier invulling geven aan de opdracht waardoor je het zou leuk kan maken als je zelf wilt. Ook werden de hoorcolleges op een enthousiaste en begrijpelijke manier gegeven en stond er veel informatie in de slides. Het was dus bijna niet nodig om de artikelen te lezen want dit stond al in de slides.

Minder positief:

De deadline van de praktijkopdracht was in dezelfde week als de hertentamenweek. Dit vond ik niet handig gepland.

Recensie (2016-2017)
Wat vond je van het vak?

Ik vond het een leuk vak waarin theorie en praktijk op een leuke manier verbonden worden. Het vak wordt op een gestructureerde manier gegeven, wat ik zelf erg prettig vond.

Studielast:

De studielast is een beetje afhankelijk van jezelf. De twee toetsingsvormen van het vak zijn het tentamen en de praktische opdracht. In het tentamen wordt literatuur getoetst die je later ook weer voor de praktische opdracht nodig hebt dus als je dit goed voor jezelf structureert dan heb je voor de opdracht ook al een hoop werk gedaan. De studielast van de praktische opdracht is goed te verdelen over het semester. De opdracht wordt aan het begin uitgelegd, waardoor je weet waar je aan toe bent. Als je op tijd begint valt het reuze mee.

Positief:

Ik vond de opzet van de colleges positief. Per college werden twee artikelen besproken. Het eerste artikel werd door de docent uitgewerkt en behandeld. Het tweede artikel werd dan interactiever behandeld. De studenten hadden bijvoorbeeld een kwartier om een aantal vragen te beantwoorden en daarna werden de antwoorden met elkaar vergeleken.

Minder positief:

Het gastcollege sloot niet goed aan bij de rest van de colleges, maar verder heb ik niets op te merken.

Recensie (2016-2017)
Wat vond je van het vak?

Een van de leukste vakken die ik tot nu toe gevolgd heb, terwijl T&C niet per se de richting is die ik op wil. Je krijgt iedere week een kort college waarbij de literatuur van die week op een leuke en interactieve manier besproken wordt. Je leert naast de inhoud van de literatuur dus ook makkelijk hoe je de belangrijke dingen uit die literatuur moet opzoeken.

Studielast:

De studielast is niet zwaar omdat de docent iedere week de literatuur al met je bespreekt. Het enige wat je daarnaast nog moet doen is een blog schrijven met iemand anders. Dit is leuk om te doen omdat je helemaal zelf mag beslissen waar je de blog over gaat schrijven, zolang je het maar goed onderbouwd. Het valt echt reuze mee!

Positief:

De docent geeft op een hele fijne manier les. Hij neemt je per week stapje voor stapje mee in de verandering van geschreven schrift naar online. Het is een logische opbouw en de literatuur voor het tentamen is al uitgebreid besproken zonder dat je er extra moeite voor hebt moeten doen.

Minder positief:

Het is wel de bedoeling dat je interactief meedoet tijdens het college, anders is het voor zowel de docent als jezelf jammer als er iedere keer stiltes vallen.