Click on the course you want to see reviews of.

Klik op het vak waarvan je de cursusevaluatie wilt lezen.

Vak: Health Communication
Jaar: 2019-2020
Taal vak: Nederlands
Docent: dr. N. Bol
ECTS: 6
Soort tentamen: Geschreven multiple choice tentamen, Presentatie, Groepsopdracht, Individuele opdracht

Mening over vak
Dit vak was echt leuk, dat komt omdat het een combinatie was van theorie en praktijk. Iets dat ik wel eens mis bij vakken op de universiteit. Het komt ook door de fijne docent die goede voorbeelden noemt en echt de tijd neemt om alles goed uit te leggen.
Het eerste deel van de colleges bestaan uit hoorcolleges, de stof uit die colleges wordt getest in een midterm. Het midterm is het enige tentamen voor dit vak. Daarnaast schrijf je in het eerste deel van de colleges ook een blogpost (individeel).
Het tweede deel van de colleges bestaan uit werkcolleges, daarin werk je aan de groepsopdracht. De opdracht is een interventiepaper schrijven, hierbij maak je gebruik van de kennis die je in het eerste deel hebt opgedaan. Tijdens de werkcolleges krijg je goede begeleiding van de docent voor het schrijven van het paper.

Studielast
Goed te doen. Het is erg fijn dat het vak alleen een midterm heeft, dat scheelt veel stress tijdens de tentamenweken. De individuele opdracht is ook goed te doen. De groepsopdracht neemt de meeste tijd in beslag, maar als je duidelijke afspraken met elkaar maakt komt het allemaal goed.

Positieve punten
De combinatie van theorie en praktijk. Vooral omdat het praktijkgedeelte echt gekoppeld was aan een opdracht vanuit Philips.

Negatieve punten
Bij de groepsopdracht in 2019-2020 was in het begin nog zo niet goed duidelijk wat er van je verwacht werd. Dat kwam omdat we ook een consult hadden met iemand van Philips, zijn verhaal en het verhaal van de docent kwamen toen nog niet zo goed overeen.

Vak: Visual Language
Gehaald in jaar: 2019-2020
Taal vak: Engels
Docent: dr. N. Cohn
ECTS: 6
Soort tentamen: Geschreven multiple choice tentamen, Individuele opdracht

Mening over vak
Heel interessant vak! Het wordt gegeven door Neil Cohn en hij is een native speaker in Engels, waardoor het fijn is om naar hem te luisteren. Hij heeft zijn slides vol met plaatjes staan en voor mij werkte dit heel goed, omdat je zo de informatie echt kan inbeelden. Ik heb voor het leren een samenvatting van Flow gebruikt en het vak uiteindelijk afgesloten met een 8,3 (wat erg hoog is voor mij).  Neil Cohn kan erg boeiend vertellen en is een sympathieke man waar je altijd naartoe kan voor hulp.

Studielast
Goed te doen!

Positieve punten
De huiswerkopdrachten moet je hebben om een eindcijfer te hebben. Deze hielpen mij echt heel erg en het schelde me wat tijd voor het leren van het tentamen.

Negatieve punten
Ondanks dat plaatjes in de slides wel fijn zijn, kon ik aan enkel de slides niet afleiden wat alle informatie precies was. Aanwezigheid bij colleges is dus wel handig en een samenvatting hebben is ook prima.

Voertaal Nederlands
Docent Dr. J. Bartels
ECTS 6
Tentamenvorm tentamen (70%) en 5 individuele opdrachten (30%)
Recensie (2016-2017)
Wat vond je van het vak?

Ik vond het vak goed te doen.  De stof was ook erg interessant, maar naar mijn mening wel vooral op marketing en sales gericht. Het communicatieve aspect kwam minder naar voren in het vak dan ik van tevoren had verwacht.

Studielast:

De studielast vond ik erg meevallen. In totaal moesten we 5 verschillende opdrachten maken. Deze opdrachten waren klein en telden ook maar erg weinig mee. Ook het leren voor het tentamen viel mee. De stof bestond alleen maar uit wetenschappelijke artikelen, maar deze stonden al begrijpelijk samengevat in de slides. Daarom heb ik als tentamenvoorbereiding alleen de collegeslides geleerd, het lezen/leren van de artikelen zelf was niet nodig.

Positief:

Erg enthousiaste leraar die de colleges ook interactiever probeerde te maken. Dit werd niet door iedereen even goed gewaardeerd, maar zorgde er wel voor dat we ook in de hoorcolleges al actief met de stof bezig waren. Daarnaast hebben we veel geoefend met tentamenvragen in de colleges, waarvan er ook een aantal letterlijk terugkwamen in het tentamen zelf.

Minder positief:

De stof was naar mijn mening te veel toegespitst op de theoretische onderzoeksartikelen. De praktische aspecten van het vak zouden wel wat meer naar voren mogen komen.

Voertaal Nederlands
Docent Dr. F.A.I. Buekens
ECTS 6
Tentamenvorm Midterm, tentamen
Recensie (2016-2017)
Wat vond je van het vak?

Persoonlijk vond ik Filosofie erg interessant. Er was wel enige overlap met Taalwetenschap uit het eerste jaar, maar dit maakte het ook weer interessant.

Studielast:

De studielast is relatief laag. De toetsingsvorm is enkel een tentamen, met (mogelijk) een midterm. Je mag namelijk zelf kiezen of je aan deze wil deelnemen. De stof is heel goed te behappen.

Positief:

De inhoud van het vak is erg interessant, maar wordt ook leuker gemaakt door het enthousiasme van de docent.

Minder positief:

Het tentamen bestond uit 10 vragen, waarvan 2 er hetzelfde onderwerp behandelde. Gezien het grote aantal onderwerpen waar uit gekozen kan worden, vond ik dit enigszins apart.

Recensie (2016-2017)
Wat vond je van het vak?

Toen ik las dat ik filosofie zou krijgen, was ik niet heel erg blij. Filosofie was in mijn ogen redelijk “zweverig.” Uiteindelijk viel het erg mee. De docent legt erg fijn uit en daardoor heb je veel aan de aantekeningen die je maakt tijdens het college. Ik vond het vak uiteindelijk niet erg om te volgen. De midterm die je krijgt is handig, omdat je dan een deel van de stof al moet leren. Deze hoef je vervolgens niet te leren voor het tentamen als je de midterm met een voldoende afsluit.

Studielast:

De studielast is laag, want je hoeft eigenlijk alleen te leren voor een midterm en een tentamen. Als je de midterm goed maakt, dan hoef je deze stof niet meer te leren voor het tentamen. Ik raad je dus ook aan om de midterm goed te leren, want het scheelt zoveel op het einde en die tijd kan je dan aan andere vakken besteden. Het tentamen en de midterm zijn echt goed te maken als je gewoon leert.

Positief:

De uitleg van de docent was erg goed en hij betrok je ook in de les door af en toe vragen te stellen of voorbeelden te geven die dan betrekking hadden op de studenten in de collegezaal.

Minder positief:

In de Powerpoints omschreef hij soms de stof iets te moeilijk. Vandaar dat ik je ook echt aanraad om aantekeningen te maken.

Recensie (2016-2017)
Wat vond je van het vak?

Een interessant vak waarin de basis van de filosofie wordt uitgelegd. In het begin is de stof redelijk vaag maar door het vele herhalen en de goede aansluiting tussen het college en de literatuur (die online wordt gezet) wordt het na verloop van tijd wel duidelijk.

Studielast:

Het is prettig dat het vak opgesplitst wordt door middel van een midterm. Hiervoor moet je de stof die je tot dan toe hebt gehad leren. Als je deze midterm met een 6 of hoger afsluit dan hoef je voor het uiteindelijke tentamen deze stof niet nog een keer te leren. Hier is geen herkansing voor. Je eindcijfer is dan het gemiddelde van het punt voor je midterm en het eindtentamen. Haal je de midterm niet dan moet je voor het eindtentamen alle stof leren. Haal je het eindtentamen niet maar je midterm wel dan moet je voor de herkansing  wel weer alle stof leren.

Positief:

Ik vond het positief dat het vak in feite wordt opgedeeld in twee delen. Hierdoor is de studielast beter verspreid over het gehele semester.

Minder positief:

Ik vond het minder positief dat de docent af en toe wat warrig was en geen goed overzicht had van het semester. Hierdoor is het één keer voorgekomen dat een college voor de helft volledig herhaald werd totdat een van de studenten in de pauze aangaf dat de slides wel erg bekend voorkwamen.

Recensie (2016-2017)
Wat vond je van het vak?

Het is best een leuk vak, maar wel heel vaag in het begin. Je moet goed opletten en even bijhouden wat er allemaal gezegd is geworden. Filosoferen lijkt misschien heel saai omdat je meteen moet denken aan redeneren, maar dat valt reuze mee. Er worden ook leuke voorbeelden besproken.

Studielast:

Je hebt alleen het tentamen dus dat is erg fijn. Als je naar colleges bent geweest heb je alles ook al een keer gehoord en hoef je niet extra veel bij te lezen voor je tentamen.

Positief:

Je moet even doorhebben wat de docent precies wil zeggen en wat zijn doel is met het verhaal, maar zodra je dat door hebt is het vak best gemakkelijk. Vooral als je alles goed bijgehouden hebt.

Minder positief:

De docent heeft hele lange powerpoints met veel slides. Ik denk dat als je alleen de slides gaat leren dat je daar niet heel wijs uit gaat worden. Op de slides staat ook niet zo veel informatie en komt ook niet altijd overeen met wat er gezegd wordt tijdens het college. Het vak kan dus soms wat onduidelijk zijn.

Voertaal Nederlands
Docent prof. dr. M.S. Prange 
ECTS 6
Tentamenvorm midterm, tentamen
Recensie (2017-2018)
Wat vond je van het vak?

Filosofie is één van de verplichte vakken van het tweede semester van het tweede jaar. Bij dit vak mag je je laptop niet gebruiken om aantekeningen te maken: alles moet met de hand geschreven worden. Dit om afleiding te voorkomen. Ook telefoons zijn niet toegestaan tijdens de colleges.
Het vak is opgebouwd uit hoorcolleges en om de week ongeveer een werkcollege. ze praatte tijdens de hoorcolleges vrij snel, waardoor je het moeilijk bij kon houden met schrijven. De inhoud van de colleges is niet moeilijk en zeker niet te veel om te leren, maar ik persoonlijk vond het niet zo interessant.

Studielast:

Ze blijft de inhoud tijdens de hoorcolleges vaak herhalen (ze zegt vaak hetzelfde in iets andere woorden omschreven). In totaal zijn het ongeveer 7 onderwerpen die aan bod komen. Ik had niet het idee dat je per se de theorie moest nalezen in de teksten die je erbij kreeg. Als je één dag besteedt aan het leren voor het tentamen dan heb je zeker een voldoende bij je tentamen (mits je ook naar de colleges gaat en aantekeningen maakt).
Je moet ook een opdracht maken voor dit vak, je krijgt hierbij veel vrijheid.

Positief:

Je kunt voor dit vak relatief makkelijk studiepunten binnenhalen. Ze herhaalde veel waardoor je zeker wist wat ze belangrijk vond en wat niet, dus wat er in het tentamen terug zou komen en wat niet. De verschillende onderwerpen volgen elkaar logisch op.

Minder positief:

Ze gebruikte geen powerpoint, dit vind ik vaak juist heel erg handig, want dan kun je de rode draad van het college beter volgen en weet je waar ze naar toe wil met het verhaal. Bovendien kun je dan nog even stukken die je gemist hebt terug zoeken.
Een ander minpunt vond ik dat we geen laptops mochten gebruiken voor het maken van aantekeningen. Ze ging best snel met haar verhaal en er kwamen geen korte pauzes in het verhaal zodat je het bij kon houden.

Recensie (2017-2018)
Wat vond je van het vak?

Om heel eerlijk te zijn, zie ik de toegevoegde waarde van dit vak niet voor onze opleiding. Ik vond de stof persoonlijk niet heel interessant. De docent was echter wel erg enthousiast over haar vak en probeerde iedereen toch te motiveren. In de werkcolleges wordt de stof iets minder abstract.

Studielast:

Volgens de cursushandleiding en de announcements op Blackboard wordt er van je verwacht dat je voor elk college best veel voorbereid. Dit heb ik eerlijk gezegd niet gedaan. Verder is de studielast goed te doen. Je moet 1 lastige opdracht maken: Het schrijven van een opiniestuk, waarbij je gebruik maakt van verschillende filosofen. Verder mag je het tentamen met deze opdracht compenseren.

Positief:

De docent probeert iedereen goed te motiveren en te betrekken bij de vrij abstracte stof. Daarnaast is het fijn dat het tentamen gecompenseerd mag worden met de opdracht.

Minder positief:

In de colleges wordt geen gebruik gemaakt van powerpoint.

Recensie (2017-2018)
Wat vond je van het vak?

Ik vond de stof die ze vertelde interessant, maar ik vond het lastig om de rode draad uit de colleges op te halen. Daarnaast vond ik het minder dat je geen laptop mocht gebruiken om je aantekeningen te maken. Sommige mensen vinden het fijner om aantekeningen te typen (waaronder ikzelf), omdat ze anders de colleges minder goed kunnen volgen

Studielast:

Deze vond ik voldoende, aangezien je een groepsopdracht/individuele opdracht moest doen en dan een tentamen wat wel te doen was qua leren.

Positief:

Ik vond het leuk dat je bij de opdracht vrij was in de keuze om het alleen te maken of in een groep. Daarnaast was je ook vrij in de keuze waarover je de opdracht wilde doen. Ik heb bijvoorbeeld met twee anderen een interview opgezet waarin één iemand de interviewer was, de andere de filosoof en de andere cameraman. Het was ook fijn dat ze in het laatste college nog even de kern per onderwerp vertelde.

Minder positief:

Ik vond het zelf niet altijd duidelijk wat de rode draad precies was van de colleges en dat je geen laptop mocht gebruiken om aantekeningen te maken.

Recensie (2017-2018)
Wat vond je van het vak?

Filosofie van de communicatie is een verplicht vak waarvan je in eerste instantie afvraagt waarom het verplicht is. Toch is het best interessant om te zien wat de mening van filosofen over de jaren heen is geweest op het gebied van communicatie.

Studielast:

Er was elke week een hoorcollege en in dit jaar voor het eerst elke twee weken een werkcollege. Je moest voor elk hoorcollege een tekst lezen en halverwege het jaar een paper schrijven, maar op het tentamen na was dat het wel.

Positief:

Als je de globale strekking van de filosofen een beetje doorhebt en goed weet wat de verschillen zijn kom je al een heel eind.

Minder positief:

De werkcolleges voegden naar mijn mening niet veel toe. Als je je wilt verdiepen in de stof en echt geïnteresseerd bent in filosofie is het wel waardevol maar ik vond dit niet echt nodig.

Recensie (2017-2018)
Wat vond je van het vak?

Op het eerste gezicht lijkt het erg taaie stof, maar na de eerste colleges gaat de professor dieper in op actualiteiten zoals politiek en social media.

Studielast:

Om de colleges te kunnen volgen was er behoorlijk wat voorbereidend werk voor nodig, maar als je dat allemaal deed had je weinig leerwerk voor je tentamens. De opdracht was niet al te groot en daardoor goed te doen.

Positief:

Tijdens de colleges was er veel ruimte voor vragen en interactie, waardoor je zelf gestimuleerd werd om na te denken over vragen, filosofische concepten en de actualiteit.

Minder positief:

Naast de wekelijkse colleges waren er af en toe werkcolleges vooral het begrijpen van filosofische teksten behandelde. Erg handig voor verdiepende kennis, maar niet altijd even goed van toepassing. Daarnaast was het schrijven van de opdracht, een opiniestuk, voor sommigen erg lastig omdat we dit nog nooit hadden gedaan. Hier wordt verder niet heel veel aandacht aan besteed.

Voertaal Nederlands
Docent Dr. P.J.F.J. Broeder
ECTS 6
Tentamenvorm Tentamen, groepswerkstuk, individuele opdracht
Recensie (2017-2018)
Wat vond je van het vak?

Ik vond het best een lastig vak, maar wel leuk. Je leert veel over marketing en door de opdracht leer je ook wat over de praktijk.

Studielast:

De studielast is prima te doen. Er zijn een aantal individuele opdrachten, deze kosten niet veel tijd. Daarnaast is er een groepsopdracht, hiervoor zijn verschillende deadlines. Door de deadlines tussendoor, kan je het prima bijhouden en kom je op het einde niet in de stress.

Positief:

De mogelijkheid om praktisch bezig te zijn met een marketingplan, hier heb ik veel van geleerd.

Minder positief:

Het tentamen was erg vaag, ik snapte soms niet waar hij nu precies naar vroeg.

Recensie (2016-2017)
Wat vond je van het vak?

Marketingcommunicatie en Nieuwe Media (MCNM) is een erg leuk vak voor iedereen die de BDM-richting uit wil. Je krijgt een goed voorproefje van hoe de marketingwereld in elkaar zit. Peter Broeder geeft het vak ook erg leuk, hetgeen de colleges interessant maken. Daarnaast ben je ook veel praktisch bezig met het schrijven van een marketingplan.

Studielast:

Gedurende het hele semester is de studielast heel goed te doen. Je leert veel van het praktisch bezig zijn met het marketingplan dat je moet schrijven, hetgeen weer bijdraagt aan je tentamen. Daarnaast zijn er door het jaar heen verschillende momenten waarop je de groepsopdracht bespreekt met de docent, maar dit zijn geen verplichte deadlines (al is het wel aan te raden ze te volgen).

Positief:

Het praktisch bezig zijn vond ik persoonlijk erg leuk en leerzaam. Je krijgt niet enkel theoretische informatie, maar bent echt bezig met wat je leert. Op deze manier onthoud je het ook beter en merk je dat je kennis opdoet.

Minder positief:

Ik vond de weging van de groepsopdracht ten opzichte van het tentamen niet helemaal kloppend. Er steekt veel werk in de opdracht, en daar zou je meer van mogen terugzien in het eindcijfer.

Recensie (2016-2017)
Wat vond je van het vak?

Het vak leek me zoals ik het in de studiegids gelezen had heel erg leuk, maar het viel in de praktijk enigszins tegen. Ik denk dat het vak veel potentieel heeft en dat veel studenten het interessant vinden, maar dat er meer uitgehaald kan worden.

Studielast:

Aan het einde van het semester moet je een vrij groot verslag inleveren. Doordat de deadlines hiervoor verspreid zijn over het semester wordt de last ook over het semester verdeeld, mits je het natuurlijk bijhoudt.

Positief:

Ik vond de opdracht leuk. Hierin ontwerp je een marketingstrategie voor een nieuw/bestaand bedrijft (dit mag je zelf verzinnen) gebaseerd op de theorie die je in de colleges krijgt.

Minder positief:

Ik vond het minder positief dat in de colleges vrij letterlijk het boek besproken worden zonder er extra context aan toe te voegen. De docent probeerde in de colleges wel de theorie te verbinden aan de opdracht door verschillende groepjes over hun ideeën te laten vertellen, maar dit was meer interessant voor de docent dan voor de studenten. De opdracht was ook heel erg vrij, bijna te vrij. Er was wel een template en een aantal dingen waar je aan moest voldoen maar daarbuiten mocht je heel erg veel.

Recensie (2016-2017)
Wat vond je van het vak?

Het vak had erg veel interessante elementen en een goed boek. De docent, Peter Broeder, was erg aardig en altijd bereid je te helpen als je problemen ondervond. De colleges waren af en toe wat warrig. Het vak heeft een erg grote groepsopdracht waarbij je een volledig marketingplan moet gaan opstellen bij een zelfverzonnen product of bedrijf. Dit was erg interessant, maar soms wel moeilijk. Zolang je het vak bijhoudt is het erg interessant en goed te doen.

Studielast:

Ik heb helaas met mijn groep de opdracht nogal uitgesteld en daardoor was het aan het einde nog ontzettend veel werk. Zolang je alles bijwerkt en op tijd om hulp vraagt is de studielast zeker wel te overzien. Ook het bijhouden van de colleges is aan te raden, aangezien het anders veel stof is om aan het einde nog te lezen.

Positief:

De inhoud van het vak en het boek waren zeer goed en interessant. Als je BDM wilt volgen is dit vak een echte aanrader. De begeleiding van Peter Broeder vond ik ook erg fijn.

Minder positief:

De groepsopdracht was af en toe wat vaag en ik had het gevoel dat je ermee in het diepe werd gegooid. Je werd wel veel geholpen, maar een volledig marketingplan opstellen leek wel erg veel gevraagd.

Language Teacher ECTS Exam
English Karin Slegers & Jan de Wit 6 Written multiple choice exam, Group assignment, Individual assignment

What did you think of the course?

I really liked the course. I think the course material is very interesting. The group assignment and the individual assignment were also interesting. However, the course takes a lot of time.

How was the workload?

This course takes a lot of time. For the group assignment you sometimes have to measure twice a week because you have to do a lot in a short period of time.

Positive points

  • Interesting assignments.
  • The teachers are both really nice! you can ask all your questions and they are interested in what you do.

Negative points

  • All the lectures were mandatory. So, you had one lecture a week, but also you had to meet with your group once or twice a week. That takes a lot of time.
  • In the group assignment every member was assigned a role, for example communicator or developer. Some had to do a lot in the beginning and some in the end, that was a little bit unfair sometimes.