Voertaal Nederlands
Docent dr. J.P.M. Arts  dr. C.H. van Wijk
ECTS 6
Tentamenvorm Tentamen + Assignment + Presentatie
Recensie (2017-2018)
Wat vond je van het vak?

Het vak Communicatie en Beïnvloeding vond ik een interessant vak, omdat er zowel theorieën als ervaringen uit de praktijk werden gegeven. Het boek gaf ook extra inzichten en structuur.

Studielast:

De studielast vond ik goed verdeeld, omdat de stof werd opgedeeld in twee. Het vak bestond uit twee tentamens. Het eerste tentamen was het meeste leerwerk, omdat hier vooral theorieën werden besproken. De tweede helft bevatte minder stof waardoor er ruimte was voor het geven van een presentatie en het schrijven van een verslag.

Positief:

De docent gaf een heldere presentatie met goede voorbeelden. Het boek vond ik ook goed ter ondersteuning.

Minder positief:

De tijd voor de werkcolleges waren soms te ruim ingeschat.

Recensie (2017-2018)
Wat vond je van het vak?

Interessante theorieën, die daadwerkelijk te gebruiken zijn in speeches etc. De college’s waren echter soms minder leuk door herhaling of weinig enthousiasme

Studielast:

Het tentamen was al eerder door de presentaties die de laatste helft van de college’s plaatsvonden. Qua planning was dit wel fijn en verder prima te halen. Door eventueel voorbereidend werk voor presentaties kwam je ook al meer in aanraking met de stof.

Positief:

Theorieën die behandeld waren kon je daarna ook echt toepassen in je eigen speech/betoog. De stof werd op deze manier relevant gemaakt. Tijdens de college’s werden soms filmpjes laten zien, wat wel een goede afwisseling was.

Minder positief:

De college’s waren soms wat langdradig en werden niet altijd energiek gepresenteerd.

Recensie (2017-2018)
Wat vond je van het vak?

Ik vond het vak interessant, maar tegelijkertijd oppervlakkig. Ik had verwacht dat we verschillende beïnvloedingstechnieken te leren kregen, maar uiteindelijk bleef dit erg theoretisch zonder echt in te gaan op de technieken en bleven we meer hangen bij de basis uitleg van attitudes. Dit zorgde ervoor dat het vak voor mij minder interessant werd. We moesten namelijk ook nog een presentatie houden waarin we deze technieken gingen gebruiken, maar voor mijn gevoel was er maar een beperkte keuze aan technieken die je daadwerkelijk kon toepassen.

Studielast:

De stof voor het eerste tentamen was veel, maar voor het tweede tentamen viel dit mee. Dit zou beter verdeeld kunnen worden. Verder viel de last mee. Tijdens het semester kwam er geen extra werk bij. Pas op het einde van het semester moest je aan de presentatie en het verslag gaan werken. Maar de studielast van deze twee opdrachten viel mee.

Positief:

Ik vond de opbouw van de colleges zeer goed en goed op elkaar aansluiten. Daarnaast gaf Carel van Wijk duidelijke en concrete voorbeelden. Hij gaf ook de mogelijkheid om een aantal dagen voor het tentamen een afspraak te maken waar je vragen kon stellen over de stof. Dit heeft voor mij erg geholpen.

Minder positief:

Ik vond de werkcolleges die bedoeld waren voor de presentatie minder positief. Deze begonnen zeer vroeg in het semester toen er nog niemand bezig was met het maken van de presentatie. Dit waren dus nutteloze uren, ook omdat de inhoud van de colleges niets toe te voegen had.

Recensie (2016-2017)
Wat vond je van het vak?

Communicatie en Beïnvloeding vond ik een erg leuk vak. Het vak was opgesplitst in twee verschillende delen. In de eerste helft van het semester werd er vooral theorie uitgelegd, die je in het tweede deel van het semester kon gebruiken tijdens het maken en geven van een overtuigende presentatie en een bijbehorend verslag.

Studielast:

Ik vond de studielast goed verdeeld. Omdat in het eerste deel van het semester alle leerstof besproken werd en je hierna ook gelijk een tentamen kreeg, hoefde je dit niet nog een keer te leren tijdens het voorbereiden van de presentatie. Tijdens de colleges kreeg je goed de tijd om aan de presentatie te werken, waardoor je aan het eind van het semester niet meer veel aan het vak hoefde te doen.

Positief:

De docent die bij het voorbereiden van de presentaties was, gaf goede uitleg hoe je bepaalde theorieën het beste kon toepassen in je presentatie.

Minder positief:

Het was soms moeilijk om je aandacht bij de collegestof te houden, omdat de docenten soms niet interessant vertelden.

Recensie (2016-2017)
Wat vond je van het vak?

Het was een leuk en interessant vak. Vooral de presentaties waren leuk om te horen. De stof was interessant en duidelijk verteld. Het stuk wat door de andere docent gegeven werd (Carel van Wijck) sloot echter niet zo goed aan op de rest van het vak.

Studielast:

Het tentamen van dit vak viel in het midden van het semester. Hierna kwamen de presentaties. Daardoor was de studielast goed verdeeld. Het tentamen en de stof waren niet zo lastig en goed te doen.

Positief:

De presentaties waren leuk. Het was nuttig dat de stof eerst gegeven werd en daarna pas de presentaties, waardoor je alle stof goed kon toepassen op je presentatie en zodat de stof ook beter bleef hangen.

Minder positief:

De stof die Carel behandelde sloot niet zo goed aan op de stof die daarvoor behandeld werd.

Recensie (2016-2017)
Wat vond je van het vak?

Over het algemeen was dit een leuk vak.  De hoorcolleges waren soms wat saai, maar de stof die werd behandeld was wel interessant. Er werden vaak filmpjes getoond en anders dan bij andere vakken was er ook een praktisch gedeelte waarin je in een tweetal een overtuigende presentatie moest geven.

Studielast:

Het tentamen was halverwege het semester en de presentatie moest pas aan het einde van het semester gedaan worden, hierdoor was de studielast daardoor goed verdeeld.

Positief:

Interessante leerstof die je vervolgens ook in de praktijk toe moest passen.

Minder positief:

Colleges af en toe wat saai.

Recensie (2016-2017)
Wat vond je van het vak?

Ik vond het vak niet het leukste vak dat ik heb gevolgd.  Het geven van de overtuigende presentaties was een leuke opdracht en de presentaties gingen ook over boeiende onderwerpen dus het was ook interessant om naar te luisteren.

Studielast:

Deze was goed ingedeeld.  Het tentamen was halverwege de periode van het vak waardoor je dan al de stof had geleerd. Daarna moest je bezig aan de presentatie, dus kon je de de stof toepassen. Dat was erg fijn.

Positief:

Geleerd hoe je een overtuigende presentatie moet geven. Daarbij theorieën gebruikt die je van tevoren had geleerd.

Minder positief:

De colleges waren inhoudelijk niet heel boeiend. Vaak filmpjes gekeken van speeches van bijvoorbeeld Obama maar dit was wel erg vaak hetzelfde.

0

Start typing and press Enter to search